Afbeelding

Zwolse binnenstad krijgt hippe muurschilderingen

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE – “De binnenstad van Zwolle wordt verfraaid met muurschilderingen die laten zien dat Hanzestad Zwolle verrijkt, verandert, groeit en experimenteert”, meldt de gemeente Zwolle. Met deze bijzondere vorm van Street Art willen de initiatiefnemers van het project Trotse Muren bezoekers van binnen en buiten de regio Zwolle inspireren en elkaar laten ontmoeten.


In totaal worden er vijftien muurschilderingen gemaakt. Met de eerste muurschilderingen wordt nog dit jaar begonnen. Beoogde locaties zijn de Buitenkant, Dokter Stolteweg, Grote Voort en twee aan de Nieuwe Markt. De andere tien muurschilderingen volgen in de maanden daarna. De muurschilderingen worden deels gefinancierd door de gemeente en deels door partners in de stad. Door het betrekken van bekende kunstenaars en de inzet van de Adviespool Beeldende Kunst wordt een hoogwaardige kwaliteit van de muurschilderingen nagestreefd.


Trots
Inwoners en ondernemers denken mee over de ontwerpen en verhalen voor de muurschilderingen. In alle ontwerpen staat de trots op de stad centraal. Deelnemers aan het ontwerptraject mogen ook hun voorkeur uitspreken over de kunstenaars die de muurschilderingen gaan maken. De buurtparticipatie wordt georganiseerd door het team van Trotse Muren, de wijkconsulenten van Delta Wonen en Travers en de wijkmanagers van de gemeente.


Routes
Plan is om de muurschilderingen uiteindelijk met elkaar en met andere kunstuitingen in de stad te verbinden door Street Art routes. Er komen routes van verschillende afstanden voor de wandelaar of de fietser. De routes gaan ook langs andere belangrijke, mooie en creatieve plekken in de stad. Te denken valt aan ateliers van kunstenaars, andere kunstobjecten, een buurtbakker of een hip café.

Betrokkenheid
Wethouder Cultuur Monique Schuttenbeld: “Ik ben erg enthousiast over dit initiatief. Hiermee kunnen bezoekers en inwoners straks op een originele manier kunst in de stad beleven. Ook de betrokkenheid van de inwoners, ondernemers en andere partijen bij dit project vind ik bijzonder. Alle betrokkenen kunnen zo laten zien hoe trots ze zijn op onze mooie stad.”

Hip
Met de muurschilderingen en de Street Art routes moeten bestaande en nieuwe (jonge) bezoekers en inwoners worden verleid om de historische binnenstad en de omliggende wijken te ontdekken. Ze dragen bij aan de Zwolse ambities van citymarketing om de stad te positioneren als moderne en hippe Hanzestad.