Onderdeel van de werkzaamheden is het verleggen van het buitenste spoor bij station Zwolle (spoor 16) in de richting van de Oosterlaan.
Onderdeel van de werkzaamheden is het verleggen van het buitenste spoor bij station Zwolle (spoor 16) in de richting van de Oosterlaan.

Werkzaamheden aan spoor in en bij Zwolle in meivakantie

· leestijd 1 minuut Algemeen

Zwolle - ProRail gaat in de meivakantie volop aan de slag met de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte. Van woensdag 28 april tot en met maandag 3 mei werkt ProRail  onder andere aan de bovenleiding en aan het verbreden van het perron aan de Oosterlaan. Daarnaast worden de sporen aan de westkant van het station vernieuwd.

Belangrijk spoorknooppunt

Deze zomer wordt de spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte, de dive-under bij Herfte en het nieuwe perron op station Zwolle in gebruik genomen. Tussen woensdag 28 april en dinsdag 4 mei wordt dit voorbereid. Hiervoor staan uiteenlopende werkzaamheden op het programma. Van bovenleiding tot kabelwerk in de grond en van spoorwerk tot seinen.

Station Zwolle behoort tot de belangrijkste spoorknooppunten van het Nederlands spoornetwerk en is een onmisbare schakel tussen noordoost Nederland en de Randstad. Het treinverkeer rond Zwolle groeit. Om die groei op te vangen wordt het spoor tussen Zwolle en de splitsing bij Herfte verdubbeld. 

Bij Herfte bouwt ProRail een zogenoemde dive-under. Bij een dive-under gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen straks elk een ‘eigen’ spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.

Verbreden perron Oosterlaan

Onderdeel van de werkzaamheden is de verbreding van het perron aan de kant van de Oosterlaan, om ruimte te maken voor meer reizigers. Het buitenste spoor bij station Zwolle (spoor 16) wordt verlegd richting de Oosterlaan. Door de verhuizing van de streekbussen naar de achterkant van het station is daar ruimte voor. 

Ter hoogte van het stootjuk aan de kant van de winkels, schuift het spoor ongeveer zeven meter op. Bij het uiteinde van het perron is dit ongeveer drie meter. Zo ontstaat ruimte voor een breder perron. De werkzaamheden voor het nieuwe perron zijn al in maart gestart en duren tot eind juli.

Ook op de trajecten rond Zwolle voert ProRail werkzaamheden uit, zoals spooronderhoud tussen Zwolle en Olst en tussen Herfte en Meppel. 

Grote buitendienststelling in juli

Al twee jaar is ProRail bezig met de verdubbeling van de sporen en de dive-under. De twee nieuwe sporen zijn al af en sinds oktober 2020 in gebruik. De afgelopen maanden zijn ook de twee oorspronkelijke sporen onder handen genomen. Daarnaast zijn alle bestaande wegviaducten aangepast en waterkruisingen vernieuwd. Dit werk is zo goed als afgerond.

Van maandag 5 tot en met vrijdag 23 juli is er een grote buitendienststelling van de sporen bij Zwolle. Dit is een paar dagen langer dan eerder gepland, onder andere omdat er vanwege corona een tekort is aan bovenleidingmonteurs. In die periode sluit ProRail de sporen in en over de dive-under aan op de eerder gebouwde sporen. Vanaf zaterdag 24 juli rijden de treinen door de nieuwe dive-under.

Gevolgen voor het treinverkeer

Tijdens de werkzaamheden rijden er van 28 april tot en met 3 mei geen treinen bij Zwolle. Er rijden bussen in plaats van treinen. Wie van plan is met de trein te reizen kan de reisplanner checken: www.prorail.nl/reizen/reisplanners