Directeur Jeroen Roelofsen van Park 'n Charge en wethouder Arjan Spaans (r) zijn blij met het nieuwe laadplein op de Turfmarkt.
Directeur Jeroen Roelofsen van Park 'n Charge en wethouder Arjan Spaans (r) zijn blij met het nieuwe laadplein op de Turfmarkt. Foto: Pedro Sluiter

Slim laden bij nieuw laadplein op de Turfmarkt

· leestijd 2 minuten Algemeen

ZWOLLE - Op de dag van de duurzaamheid heeft Zwolle de infrastructuur voor elektrisch rijden een boost gegeven. Maandagmiddag heeft wethouder Arjan Spaans een nieuw laadplein geopend op de Turfmarkt. Het plein is voorzien van 24 laadplekken. Daardoor is er ruimte genoeg voor bewoners en bezoekers van de binnenstad om snel en gemakkelijk hun auto te laden.

(door Gerard Meijeringh)

“Wat is er nou mooier dan de stekker aan de lader te leggen, vervolgens over het Kerkbrugje te lopen, te gaan winkelen en dan terug te komen bij je auto die op een duurzame manier is geladen”, sprak wethouder Arjan Spaans tot de leerlingen van het nabijgelegen Kindcentrum Aquamarijn. De kinderen mochten vragen stellen aan de wethouder. Spaans was blij verrast met de inbreng van de kinderen. “Je kon echt merken dat ze interesse hadden in het onderwerp.” 

Na deze korte inleiding opende de wethouder het laadplein, samen met directeur Jeroen Roelofsen van Park ‘n Charge.
“In opdracht van de gemeente Zwolle hebben we dit laadplein laten bouwen. We exploiteren het laadplein voor tien jaar. Zo kunnen we ons geld terugverdienen”, aldus Roelofsen.
De 24 laadplekken zijn verdeeld over zes palen. Aan elke paal kunnen maar liefst vier auto’s laden.

“Alle palen worden individueel aangestuurd. Wanneer het laden van een auto wordt opgestart, krijgt het extra stroom. Na een tijdje loopt het weer gelijk met de anderen. Het zijn slimme laadpalen”, aldus Roelofsen.

Op het nieuwe laadplein op de Turfmarkt ontbreekt een snellader. Toch worden de geparkeerde auto’s volgens Roelofsen behoorlijk snel opgeladen. “Voor 60 tot 100 kilometer per uur, afhankelijk van het type auto. Binnen 4 uur is de auto volgeladen.” En dat maakt het laadplein heel interessant voor zakelijke rijders, omdat het niet ver is van de Turfmarkt naar de binnenstad. Even lunchen in de stad en vervolgens kun je weer flink wat kilometers rijden. Dat geldt natuurlijk ook voor de bezoekers van de binnenstad, die even willen winkelen. 

Door een subsidie van 85.000 euro heeft Park ’n Charge volgens directeur Roelofsen het plein ‘slim’ kunnen inrichten. De individuele aansturing van laadpalen vergt een duurdere infrastructuur. Daarnaast bood de subsidie Park ’n Charge de gelegenheid om in één keer zes laadpalen te realiseren. “En we hebben alles zo kunnen inrichten dat we in de toekomst gemakkelijk kunnen uitbreiden. We gaan alles monitoren. Als de laadplekken continue bezet zijn, gaan we nadenken of het loont om uit te breiden.” 

Het laden kost 35 cent per kilowattuur (kWH). “Door de subsidie hebben we de prijs laag kunnen houden. Als de inkoopprijzen fors omhoog gaan, mogen we de prijs verhogen, maar dat is absoluut niet onze insteek”, aldus Roelofsen, die alle vertrouwen heeft dat het laadplein een succes wordt. “Ik acht de kans klein dat de laadplekken allemaal bezet zijn in de eerste twee jaar, maar daarna wel. Dit lokt uit. Elektrische auto’s worden goedkoper en er komen steeds meer tweedehands auto’s op de markt. We kijken of we meer van dit soort pleinen kunnen realiseren in Zwolle. Dit smaakt naar meer. Ik zie dit als de oplossing voor de toekomst.”

Zo ver wil wethouder Arjan Spaans nog niet gaan. “Ik vermoed dat dit een tussenfase is, maar met de techniek van vandaag is dit laadplein heel modern. Het is een slim laadsysteem, dat zelf meet waar het de prioriteiten moet leggen. Ik verwacht in de toekomst allerlei innovaties wat betreft laadconstructies, maar voor de komende tien jaar is dit laadplein prima.”

Gerard Meijeringh