Afbeelding

Geen klapvee

· leestijd 1 minuut Algemeen

Met reclame en marketing wordt er alles aan gedaan om de ontvanger zich even in een andere wereld te laten wanen. Neem de marketingafdeling van PEC Zwolle. Een week voor de wedstrijd wordt alles uit de kast gehaald om het stadion vol te krijgen. ‘PECfriday’ en ‘showtime’ zijn woorden die regelmatig opduiken bij foto’s van juichende voetballers.

Maar als zo vaak zijn marketinguitingen gebakken lucht, want showtime bij PEC Zwolle is al heel lang geleden. Zo werd voor 14.000 hoopvolle toeschouwers vorige week vrijdag  hopeloos verloren van MVV. Op zich is verliezen niet erg. Dat hoort bij sport. De manier waarop de marketingballon leeg liep was onthutsend. Het was niet de eerste keer dat de marketing van de club onderuit ging. Een paar dagen voor MVV thuis werd een nog grotere wanprestatie afgeleverd in Utrecht. De winst toen verdoezelde het feit dat het voetbal ondermaats was. 

Op het oog wordt er aardig gespeeld, maar als het maken van doelpunten uitblijft, blijven de spelers ongecontroleerd aanvallen en vergeten te verdedigen. Daar reageert de tegenpartij vervolgens slim op. En niet voor de eerste keer dit seizoen. Je zou denken dat de trainer daar wel een tactische zekerheid voor inbouwt. Het antwoord is nee. Dat is vragen om kritiek.
Maar aanmerkingen op het spel geven mag niet van onze trainer. “Het gaat er om dat we winnen, iedereen heeft altijd wel wat te zeiken”, liet de trainer optekenen in zijn voorbeschouwing. Afgezien van zijn armoedig taalgebruik, verschuilt hij zich achter de punten die hij met zijn team binnenhaalt.

Op zich heeft hij een punt, maar de 14.000 toeschouwers komen naar het stadion om vermaakt te worden. Ze willen goed voetbal zien. Hen was immers ‘showtime’ beloofd en juichende voetballers. De wedstrijden van PEC moeten aantrekkelijk zijn. De fans willen na een week hard werken doelpuntenmachines aan het werk zien. Geen slap ingeschoten ballen of voetballers die alleen een balletje breed leggen.

Deze trainer denkt de wijsheid in pacht te hebben en spint garen bij de 26 punten die zijn binnen gesprokkeld. Dick Schreuder gelooft vooral in zichzelf en dat moeten we allemaal slikken. Wie dat niet doet, wordt weggezet als ‘zeikerd’.

Door de marketing wordt hij gepresenteerd als een man met een missie. Als hij zo doorgaat wordt het mission impossible. 

Supporters zijn geen klapvee, maar betrokken mensen bij de mooiste club van Nederland. Kijk eens in de spiegel meneer de trainer.

Anton Cramer

Gerard Meijeringh