Amarins Lindeboom en Marius Ponsioen hebben veel geleerd van het project.
Amarins Lindeboom en Marius Ponsioen hebben veel geleerd van het project. Foto: Ingrid Oosten

Leerlingen pimpen en verkopen kleding voor het goede doel

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE - Vijf leerlingen van het Celeanum hebben de handen uit de mouwen gestoken en pimpen kleren, die ze -via Daentjes- verkopen voor het goede doel. Vanaf vandaag is de kinderkleding te koop in de winkel aan de Rembrandtlaan 11-1.

(door Ingrid Oosten)

Amarins Lindeboom en Marius Ponsioen, twee leerlingen uit 3 gymnasium, vertellen enthousiast over het project: “We moesten voor de vakken aardrijkskunde en economie een eigen bedrijf opzetten.” Er waren twee voorwaarden; datgene wat ze gingen maken moest milieuvriendelijk zijn en de opbrengst gaat naar het goede doel. De groep van vijf kwam al snel uit bij hun plan: kinderkleding pimpen. Waarom ze voor dit idee hebben gekozen? “Het is niet milieubelastend, maar het is juist goed voor het milieu en we hebben weinig concurrentie, omdat dit in Zwolle nog niet wordt gedaan.”

De groep heeft een startkapitaal van 30 euro gekregen en dat moeten ze terugverdienen. De onkosten moeten betaald worden, maar de gehele winst gaat naar het goede doel. Dat wordt geregeld via het bedrijf ‘Day for Change’. Zij geven kwetsbare jongeren in ontwikkelingslanden geld, zodat ze een opleiding kunnen betalen en/of een startkapitaal krijgen om een eigen bedrijf op te zetten, zodat ze op eigen benen kunnen staan.

De Zwolse leerlingen combineren oude kapotte shirts, waardoor een nieuw item ontstaat. Ze knippen letters en vormen uit het ene shirt en naaien het op een ander. Niet alleen T-shirts, maar ook broeken, truien, vesten en jurken behoren, vanaf maat 104 tot 164, tot de collectie. “Het is jammer dat de kleren zo klein zijn, want vaak zijn ze zo tof, dat ik ze zelf ook graag had aangetrokken.”

Via de enquête, die ze hadden uitgezet bij buurtgenoten, kwamen ze erachter dat potentiële kopers de kleding graag in een winkel wilde zien om de kwaliteit en pasvorm te beoordelen. Ze hebben diverse winkels benaderd en Daentjes, een winkel die tweedehandskleding verkoopt, reageerde heel enthousiast, was behulpzaam en gaf ze een goede deal. Daniëlle Hessel, oprichtster en mede-eigenaar van Daentjes: “Het is superleuk om het enthousiasme van deze jongeren te zien. Het is een leuk initiatief en ik vind het heel bijzonder om te zien dat ze op deze leeftijd al graag iets goeds willen doen voor de wereld. Dat kun je alleen maar steunen.”

‘Celethrift’ is de naam van het bedrijf waar naast Amarins en Marius ook Bente Meulenbeld, Simon Rietjes en Jet Nuij bijhoren. ‘Cele’ is van Celeanum; hun school en ‘thrift’ komt van thrift store, het Engelse woord voor kringloopwinkel. Of ze veel geleerd hebben van hun bedrijf? Amarins en Marius knikken instemmend. ‘”We hebben geleerd om te plannen, haalbare afspraken te maken en we hebben geleerd om goed om te gaan met geld.” Wat dat betreft is de gehele onderneming al leerzaam en geslaagd geweest. Nu alleen nog hopen dat de kleding verkocht wordt én hopen op een goed cijfer.




Gerard Meijeringh