Mellanie Hollander maakt zich op voor het WK.
Mellanie Hollander maakt zich op voor het WK. Foto: Ingrid Oosten

Zwolle een kampioen rijker! En het WK komt eraan…

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE - Mellanie Hollander, eigenaar van Browbiz, heeft begin september in België de halve finale gewonnen voor de World Universal League of Permanent Make Up (WULOP). Dit is het meest prestigieuze kampioenschap op het gebied van permanente make-up waaraan 62 landen meedoen. Nu maakt ze zich klaar voor de finale: het WK in Turkije op maandag 6 november.

(door Ingrid Oosten)

De permanente make-up techniek waarmee Hollander zichzelf op de kaart heeft gezet heet ‘nano hairstroke brows’. Op de wenkbrauwen worden hele fijne lijntjes getatoeëerd die haartjes of plukjes haar simuleren en voor een zeer natuurlijke resultaat zorgen.

Deze nano hairstroke brows zijn semi permanent, wat inhoudt dat de wenkbrauwen na een aantal jaren zullen vervagen en weer opnieuw gezet kunnen worden.

Hollander werd vorig jaar al uitgenodigd om met haar techniek mee te doen aan de halve finales van WULOP België, maar was er toen nog niet klaar voor. Dit jaar heeft ze de sprong gewaagd. “De avond van te voren was ik misselijk van de zenuwen, maar mijn model liet mij inzien dat dit gewoon mijn dagelijkse werk is. Alleen omdat er nu het woordje ‘wedstrijd’ aan hing, liep ik te stressen.” Dat heeft geholpen: ze heeft de eerste prijs gewonnen.

Waarom ze zo goed is? “Ik denk omdat ik creatief ben en kan tekenen. Daarnaast kijk ik naar de unieke kenmerken van elk gezicht, zoals gezichtsvorm, botstructuur, haargroei en haargroeirichting”, vertelt Hollander. “Zo ontwerp ik voor elk gezicht een op maat gemaakt paar wenkbrauwen en is geen wenkbrauw hetzelfde. Velen willen tegenwoordig wenkbrauwen zoals die van de Kardashians, maar dat doe ik liever niet. Ik wil iedereen iets natuurlijks en unieks meegeven.”

Hollander heeft voor haar eigen studio ‘Browbiz’ nooit reclame gemaakt. Mensen weten haar te vinden en door de goede mond-op-mond-reclame komen er altijd nieuwe klanten bij. Nu ze de halve finale gewonnen heeft, is ze druk bezig met het maken van een website en het beter opzetten van haar social media. “Dat is toch iets professioneler. Mijn klanten zijn zeer divers. Sommige vrouwen komen omdat ze hun eigen wenkbrauwen, bijvoorbeeld in de jaren 90, helemaal weg hebben geëpileerd”, aldus Hollander. 

“Sommigen hebben van zichzelf weinig wenkbrauwhaartjes of zijn niet helemaal blij met de vorm. Maar ik krijg ook dames die na chemotherapie hun wenkbrauwen zijn verloren of mensen met alopecia (een haargroeiziekte, waarbij op sommige delen van het gezicht geen haargroei meer is). Dat vind ik het allermooist om te doen; je geeft vrouwen meer zelfvertrouwen en eigenwaarde. Dat is wel echt wat anders dan iemand gewoon mooier maken.”

Het WK start al over een paar weken. De jury zal op allerlei aspecten letten. Wat is volgens Hollander een goede permanente make-up wenkbrauw? “Een natuurlijk ogende en daarmee onopvallende wenkbrauw, waarvan niemand opvalt dat die nep is. Een klant zei ooit – en dat is nu mijn slogan: Wenkbrauwen moeten fluisteren, zodat de ogen kunnen spreken.”

Haar klanten weten het al langer: Hollander is de beste; nu is het afwachten of ze dat in Turkije bij het WK ook gaan zien.

Gerard Meijeringh