Afbeelding
Foto: Joop van Putten

Fraterhuis Academie over reclame in film

Algemeen

ZWOLLE - De Fraterhuis Academie staat zaterdag 24 februari van 11.00 tot 13.00 uur in het teken van reclame in film. Films zitten vol boodschappen, reclame boodschappen in dit geval. Soms zijn ze verborgen, maar vaker kun je het gewoon herkennen. In de filmwereld heet het ‘product placement’. Filmdocent Constant Hoogenbosch laat zien hoe het werkt, vertelt waarom het in films zit en vraagt zich af of het allemaal wel mag.

Reclame en marketing spelen zowel in als om de film een belangrijke rol. De film moet worden aangeprezen, maar ook in de film zelf zit van alles aan reclame verwerkt. Bij het uitbrengen van een film draaien de marketing machines op volle toeren en er wordt van alles uit de kast getrokken om de film aan de man te brengen. In de films zelf speelt reclame en verborgen reclame, ofwel ‘product placement’, ook een belangrijke rol. Hoe werk dat nu allemaal en wat kunnen en mogen filmmakers in hun films aan reclame inzetten? En hoe zit het met ‘flash frames’ en ‘subliminal messages’ die de toeschouwer zouden aanzetten tot consumptie? 

Vrienden van het Fraterhuis betalen 10 euro, de reguliere entreeprijs bedraagt 16 euro. De prijzen zijn inclusief collegetoebehoren. Kaarten zijn online te koop of aan de kassabalie van het Fraterhuis. Zowel in de voorverkoop als voorafgaand aan de activiteit. 

De Fraterhuis Academie is dé plek waar filmliefhebbers wat kunnen opsteken over binnen- en buitenlandse filmcultuur. Het Fraterhuis nodigt filmkenners uit om in onze filmzalen college te komen geven over aspecten uit de rijke filmgeschiedenis en cinematografische actualiteit. De Fraterhuis Academie is het onderwijsinstituut van het Fraterhuis. De colleges worden doorgaans gegeven in het Celekwartier, in het hart van de historische binnenstad van Zwolle. Colleges vinden in de regel plaats vanaf einde zaterdagochtend, inclusief collegetoebehoren.


Gerard Meijeringh