Afbeelding

Zwolse Peperz willen de positieve ‘vibe’ van Zwolle voor het voetlicht brengen

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

(door Erik-Jan Berends)ZWOLLE – Met een cakewalk is vrijdagmiddag op de Nieuwe Markt de introductie van een nieuw initiatief: Zwolse Peperz. Twaalf creatieve ondernemers hebben de krachten gebundeld om de positieve Zwolse ‘vibe’ te benadrukken.“We beginnen om 14.30 uur en om 15.00 uur wordt de Zwolse Peperztaart aangesneden”, vertelt Jessica Oosten enthousiast. Een ‘kiempje in haar hoofd’ vormde de aanleiding tot het initiatief. Als bladenmaakster is ze van mening dat Zwolle een blad zou moeten hebben met verhalen over mensen met een bezieling. “Geen hoge piefen, dat past niet bij het concept”, legt ze uit, “maar gewone Zwollenaren die vertellen wat hun leven leuker maakt. Ondanks mindere tijden, heeft iedereen die altijd nog wel.” Om haar idee gestalte te geven in de vom van het middel tijdschrift, was haar te smal. “Ik wil een beweging opzetten, waarin mensen doorgeven wat het goede Zwolse leven is. Op zo’n wijze dat anderen dat kunnen meebeleven. Die goede sfeer in de stad is er al; je ziet dat er in Zwolle meer wordt samengewerkt dan dat er met de ellebogen wordt gewerkt.” Haar ideeën kregen meer gestalte na een bezoek aan een bevriende hardloper. “Hij heeft een hele slinger van startnummers in zijn kamer hangen. Hoe leuk is het met hem een verhaal te maken en hem een gratis clinic te laten geven? Dat concept kan je op alle mensen met een passie kopiëren.” Oosten realiseerde zich dat ze een dergelijke beweging niet in haar eentje kan realiseren en nodigde ‘kanjers uit mijn netwerk’ uit om over de plannen mee te denken. “Ik kreeg positieve reacties, wat me het idee gaf op de goede weg te zijn. Bovendien was iedereen bereid om mee te werken.” Dat heeft geresulteerd in een groep van twaalf communicatieprofessionals van fotografen, tekstschrijvers, webmasters, illustratoren, social media specialisten en vormgevers.Zij lanceren hun plannen, met als basis een online stadsmagazine, vrijdag op de Nieuwe Markt. Voor de cakewalk kunnen Zwollenaren taarten cakes en taarten meenemen, waarvan de aanwezigen kunnen genieten. Hobbytaartenbakster Overijssel van het jaar 2013, Jolien Drost, bakt een speciale Zwolse Peperz-taart die om 15.00 uur wordt aangesneden. “Op onze site plaatsen we artikelen over gewone Zwollenaren met hun passie of hobby en koppelen daar een klein event aan”, legt Oosten uit. “Dat gaat van een cactusverzamelaar tot mensen die gek zijn van zingen of een rondje wandelen met de hond. We onthullen de eerste tien events die we de komende twee maanden hebben. Zo wordt onze site uiteindelijk een Wall of Fame van Zwollenaren die hun passie delen en kunnen bezoekers bijzondere plekken en leuke dingen ervaren.” Aan de site wordt ook een webshop gekoppeld, waarop inwoners van Zwolle hun eigengemaakte hobby-artikelen te koop kunnen aanbieden. “Ook hier staan bezieling en hobby weer centraal”, benadrukt Oosten. Het initiatief zal eerst nog vooral via de website en social media gestalte krijgen. Als bladenmaakster is het voor Oosten echter wel een droom om te zijner tijd ook een magazine te maken. “We gaan eerst kijken of Zwolle dit leuk vindt. Zo ja, dan gaan we fullspeed door. Ook voor ons is het nu een soort hobby. Pas als het goed gaat lopen, gaan we kijken of we er ook aan kunnen gaan verdienen.”Volgens Oosten zijn alle Zwollenaren gezamenlijk verantwoordelijk voor de positieve vibe in de stad. “De ideeën moeten deels ook wel uit de samenleving komen. In de talrijke publicaties over de stad, miste ik het ‘iedereen-verhaal’ van de ‘gewone’ mensen nog. Alle verhalen die we maken, hebben een happy end. Zwolse Peperz staat voor ergens voor gaan, met een z op het einde van Zwolle en een verwijzing naar de Peperbus.”Jessica Oosten: “De goede sfeer in de stad is er al.” Foto: Margreet Vloon