Reclame valt niet altijd in de smaak, maar zelden verkeerd

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

ZWOLLE - De gemeente houdt binnenkort de Zwolse binnenstad tegen het licht om te kijken of er ook gevelreclames reflecteren waarvan inhoud of vorm in strijd zijn met eerder gemaakte afspraken. Reclame-uitingen moeten namelijk niet te groot zijn en goed passen bij de historische uitstraling van Overijssels hoofdstad. Weekblad de Swollenaer ging de straat op om mensen te vragen of zij de zorg van de gemeente begrijpen en bondgenoot zijn in de strijd tegen eventuele wildgroei, of zich juist nergens aan storen en reclame enkel als een handige wegwijzer zien.


Wie zich er niet aan zegt te storen is Klaas Groothand. Wat overigens niet wil zeggen dat hij de hedendaagse reclame erg waardeert. "Vroeger had je mooie borden met de naam van het bedrijf erop, nu heel veel van die neonreclame." Het toeval wil dat Groothand, die we tegenkomen bij de Broerenkerk, het er net met zijn dochter over had dat zoveel is veranderd in de loop der jaren. "Deze kerk staat er nog, maar veel prachtige gebouwen zijn gesloopt", aldus de Zwollenaar, die dat meer betreurt dan de aanwezigheid van schreeuwerige reclame. Hij komt eigenlijk zelden in de stad en kan zich om dat soort zaken niet zo druk maken, maar waarom ''tegenwoordig alles in het Engels wordt uitgedrukt'' is hem een raadsel. "Ik wist eerst niet wat Sale was. Toen vertelde iemand mij dat het uitverkoop betekent. Waarom zet je dat niet gewoon op de ramen", vraag ik mij dan af.


Iemand die blij is met het toezicht van de gemeente is Eric Bartels van Wijnkoperij Bartels in de Diezerstraat. "Het is goed dat er regels zijn. Wat je op veel plekken in bijvoorbeeld Zuid-Europa ziet, is dat iedereen zomaar ergens een reclamebord kan neerzetten omdat er geen beleid is. Met als gevolg een puinhoop. Ik ben zelf ook wel eens door de gemeente aangesproken op dit onderwerp. Ik heb nog een ander pand waar ik reclame maakte die, zo zei de gemeente, geen betrekking had op dat gebouw en dus mocht het niet. Nee, ik ga daar niet over in discussie, want zo zijn nu eenmaal de regels." Overigens vindt Bartels de reclame-uitingen in de Diezerstraat netjes. "Het klinkt saai, maar eigenlijk heeft de gemeente de zaken best goed voor elkaar. Wat jullie nog wel een zouden mogen uitzoeken is waarom de zogenoemde precariobelasting (belasting op onder andere winkeluitstalling alsook luifels red.) zo duur is. Ik ben erg benieuwd wat daarmee wordt binnengehaald."


Twee jongedames die zich eigenlijk geen moment bezighouden met reclame-uitingen in de stad zijn Alinda Pleijsier en Yosheva Strijker. Ze zijn op bezoek in Zwolle en de reclame-uitingen vinden ze eigenlijk wel makkelijk. Alinda:"Het is handig als je kunt zien welke winkels er aan de andere kant van de straat zitten. Dat vindt ook Yosheva. "Maar ik ben het er wel mee eens dat de reclame niet te schreeuwerig mag zijn." Als zij en Alinda de gemeente Zwolle een advies zouden mogen geven is dat het: "reclame prima, maar zonder dat het te schreeuwerig wordt."