Afbeelding
Erik-Jan Berends

Stedelijk Museum Zwolle vaart nieuwe koers en zoekt de samenwerking

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Erik-Jan Berends)

BINNENSTAD – “Het Stedelijk Museum Zwolle is nu een heel ander museum. We ontvangen iedereen met open armen.” De ambities van de nieuwe directeur Marc den Hertog zijn groot. “Wat je hier ziet, moet je ook in de stad tegenkomen.”

Samenwerking, met name met het Historisch Centrum Overijssel (HCO) en de Grote Kerk, vormen de basis voor zijn verhaal. Den Hertog werd medio 2015 door het bestuur van het Stedelijk Museum gevraagd om directeur ad interim te worden. “Dat a.i. gaat eraf en ik heb, vanuit mijn eigen bedrijf, ook voor heel 2016 bijgetekend”, aldus Den Hertog.

Het Stedelijk Museum heeft een aantal moeilijke jaren achter de rug. “Er was geen samenwerkingsgerichte cultuur. Zo is er nogal wat schade aangericht”, kijkt de directeur kort terug. Ondertussen is er momenteel het nodige gaande in de cultuurontwikkeling in Zwolle. Adviesbureau LAgroup uit Amsterdam heeft daarnaar onderzoek gedaan, met name voor een betere samenwerking op cultuurhistorisch gebied. Het concept-rapport is klaar en zal begin 2016 in de gemeenteraad worden besproken.

Test

Den Hertog is positief over de insteek. “Samenwerking is zo ontzettend belangrijk. Samen met het HCO en de Grote Kerk lopen we daarop al vooruit. Ook is nog een aantal kleinere partijen bij de ontwikkeling betrokken en treedt Museum de Fundatie op als adviseur. Het HCO is onze schatkamer, maar is geen museum. Wij moeten als Stedelijk Museum in de stad het podium zijn. Ik streef met het HCO naar een innige samenwerking. In september hebben we samen al de tentoonstelling ‘Zwolle in de jaren 50/60’ gehouden. Dat was een enorm succes. Het was voor ons een eerste test. Die maand ontvingen we 6.500 bezoekers en dat is voor ons heel veel. We zagen veel nieuwe bezoekers, maar vooral ook veel Zwollenaren. Momenteel trekken we nog wat te weinig mensen uit Zwolle.”

De directeur wil dat het museum laagdrempelig is en veel van de stad laat zien. “De Hanze en het geestelijk leven, met name uit de tijd van de Moderne Devotie, dát is het verhaal van Zwolle. Zo willen wij hier het verhaal van ons cultureel erfgoed vertellen. Dan zijn we ook aanvullend voor de Fundatie, waarmee ik overigens ontzettend blij ben. Dat heeft een heel ander profiel en trekt veel publiek naar de stad. Van eind mei tot september gaan wij een tentoonstelling inrichten over de jaren zeventig en tachtig. Wat heeft deze tijd betekend voor Zwolle? We gaan woonkamers nabouwen en er komen wat mij betreft muziek, eten en activiteiten van een dansschool. Zo willen we met het Stedelijk Museum het startpunt voor de beleving van de stad worden.” Het oude Drostenhuis en het nieuwe gedeelte van het museum vormen volgens Den Hertog een heel krachtige combinatie.

Politiek

“De nieuwbouw geeft de swing. Zonder deze combinatie is het museum weg. We hebben nu ongeveer 30.000 bezoekers per jaar. Richting 2018 moeten we zeker naar de 60.000 kunnen. Zorg over wat de politiek besluit, heb ik niet. We zullen het toch vooral zelf moeten doen. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt als we ons programma op een goede en moderne manier neerzetten. Ik wil daarbij de ondernemers in de binnenstad betrekken. Niet als sponsoren, maar om te bewerkstelligen dat we ook op andere plaatsen in de stad zijn te zien. We zijn immers allemaal met de stad bezig.”