Afbeelding
Joop van Putten

ā€˜Zilveren SUUSā€™ brengt met ā€˜De Barones en de Domineeā€™ haar veertigste productie

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Erik-Jan Berends)
ZWOLLE ā€“ Stichting SUUS brengt vanaf 19 oktober ā€˜De Barones en de Domineeā€™, naar het onlangs verschenen boek van historicus Wim Coster, op de planken. De stichting bestaat 25 jaar en deze familietragedie uit de negentiende eeuw is haar veertigste voorstelling.

In het voormalige Philips- en Vishaycomplex aan de Ceintuurbaan, waar de acht optredens worden gehouden, vertellen Janpieter Boudens en Frans Leenderts eerst over het ontstaan van SUUS. ā€œVanuit theater Transparant zijn we met zā€™n drieĆ«n, met Gerlof Teitsma, 25 jaar geleden een andere weg ingeslagen. We wilden wel eens wat anders dan Ć©Ć©n keer per jaar een optreden in het Papenstraattheater. Ons plan: optredens organiseren buiten de schouwburg met een combinatie van professionals en amateurs en met het gebruikmaken van verschillende disciplines.ā€

Het bleek een duur plan en de theatermakers hadden nog geen ervaring met het maken van dergelijke producties. Leenderts: ā€œWe kregen subsidie, onder meer van het Landelijk Fonds voor de Podiumkunsten, dus toen zetten we door. Onze plannen waren geen modegrill, we wilden ook gebruikmaken van de locaties waar we zouden gaan optreden.ā€ SUUS was de titel van het eerste stuk dat werd opgevoerd in Park de Wezenlanden. Vijf beeldend kunstenaars presenteerden zich er, samen met een aantal beroepsmuzikanten. ā€œWe hadden er enorme stellages van steigerpijpen gebouwd. Door de omvang moesten we meer precario-recht betalen, dan dat we subsidie kregen. Toen hebben we de diameters van de steigerpijpen opgemeten en daarvan de omvang doorgegeven. Uiteindelijk is deze bijzondere situatie in goed overleg met de gemeente opgelostā€, memoreert Boudens.

De drie theatermakers - ā€˜we doen het omdat we gek op theater zijnā€™ - bepalen iedere keer welk stuk er komt en wie er spelen. Leenderts lachend: ā€œHet stuk komt er als ik het goed vind. En wie ben ik als het publiek het niet goed vindt?ā€ Zo gebeurde het ook met ā€˜De Barones en de Domineeā€™, waarbij Coster de theaterproducenten benaderde. Leenderts begon al met het theaterscript toen het boek nog niet klaar was. ā€œIk realiseerde me dat het verhaal veel weg had van een Griekse tragedie. Zoā€™n tragedie kent onder meer een aantal vaste elementen: de woordvoerder, het orakel, de boodschapper en het koor dat bepaalde zaken becommentarieert. De keuze van de Griekse tragedie voor de theaterversie heeft er eveneens toe geleid dat Wim Coster nog aanpassingen in het boek heeft gedaan.ā€ Een ander element bij de Griekse tragedie is de fluitspeler. De theatermaker benaderden Zwollenaar Ferdinand Binnendijk als schaakanalyticus. Hij bleek tevens een talentrijk mandolinespeler en zal daarmee het stuk begeleiden.

ā€˜De Barones en de Domineeā€™ beschrijft de waargebeurde geschiedenis van de vermeende relatie tussen een barones Van Dedem en een dominee van de Grote of Sint MichaĆ«ls Kerk, een affaire die niet alleen in Zwolle en omgeving maar ook landelijk voor veel ophef heeft gezorgd. In totaal 35 spelers brengen het stuk, waaronder vier beroepsacteurs en -vormgevers. Te zien is onder meer een levensgroot schaakspel waarop 32 spelers het wk-duel van Spassky en Petrosyan spelen en waarbij de dominee uiteindelijk wordt verslagen. Janpieter Boudens heeft de liedteksten voor het stuk geschreven. Martien Hovestad is verantwoordelijk voor de composities.

Stichting SUUS brengt ā€˜De Barones en de Domineeā€™ op 19, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28 oktober, iedere avond om 20.00 uur op de planken. Wie wil reserveren, stuurt een mail naar stichtingsuus@ziggo.nl, met daarin aangegeven de gewenste datum en het aantal kaarten. Bezoekers betalen 15 euro per plaats. Na reservering ontvangen ze snel een bevestiging en alle relevante gegevens, waaronder het exacte adres, de parkeermogelijkheid en mogelijkheden per openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie op www.stichtingsuus.nl of bel (038) 453 67 46 of 06 ā€“ 253 34 488.