Afbeelding
Foto: Gemeente Zwolle

Spoorzone Zwolle krijgt nieuwe loopbrug ‘waar je kunt wandelen en verblijven’

· leestijd 2 minuten Algemeen

ZWOLLE - Het college van burgemeester en wethouders legt het beeldkwaliteitsplan voor de nieuwe brug, die de zuidkant van het station verbindt met de binnenstad, nu voor aan de gemeenteraad. In het plan staat op hoofdlijnen beschreven hoe de brug er uit moet komen te zien en hoe hij te gebruiken is.

Het idee is om een brede brug te maken met groen, bankjes en kunst: een ‘opgetilde straat’ gebouwd van duurzame materialen, zoals hout. En dat is uniek, volgens de gemeente. “Het wordt een nieuwe bestemming en verbinding van iconische waarde. Voor Zwolle en de hele regio. Deze brug, of passerelle, wordt de verbinding tussen de oude binnenstad en de wijk Hanzeland. Het is niet alleen een letterlijke brug tussen twee gebieden, het is ook een onmisbaar onderdeel van het Engelenpad. Dit pad is de route die de binnenstad, via de Spoorzone verbindt met de IJssel.”

Belangrijk

Deze nieuwe brug is volgens het college belangrijk voor de kansen die Spoorzone biedt voor de stad en de regio. “Door een betere verbinding wordt het gebied, waaronder bijvoorbeeld de bijzondere NS-hallen, toegankelijker en aantrekkelijker. Want de Zwolse Spoorzone ontwikkelt zich in de komende jaren verder tot het innovatieve hart van Regio Zwolle.”

Uitgangspunten
Het idee is dat de nieuwe brug over het spoor ‘een opgetilde straat’ wordt van 10 meter breed en zo’n 7,5 meter hoog. De brug wordt gemaakt van duurzame materialen zoals hout, meldt de gemeente. “Bouwen met hout doet de uitstoot van CO2 met minstens de helft dalen tegenover het gebruik van staal en cement. Bovendien kunnen houten gebouwen een hoeveelheid CO2 opslaan, die tijdens de groei van de bomen uit de atmosfeer is gehaald. In feite zijn bomen opslagplaatsen voor CO2. Gebruik je hout om te bouwen, dan blijft de CO2 gebonden aan het hout en komt het dus niet vrij.”

Trappen

De trappen naar de loopbrug worden aan beide zijden verschillend. De uitstraling en de vorm moeten van het college passen bij de plek waar ze liggen. “De groene omgeving van het Stationsplein aan de ene kant en de bruisende creatieve plek aan de andere zijde.” De opgetilde straat wordt een wandelgebied waar de fietser te gast is. Fietsers kunnen wel van de brug gebruikmaken, bijvoorbeeld door met de fiets aan de hand te lopen. Ook komen er liften aan beide kanten. Planten op de passerelle moeten bijdragen aan de biodiversiteit.

Ideeën
Deelnemers aan het Spoorcafé hebben in 2018 accenten meegegeven voor de uitstraling en inrichting van de brug. In het Spoorcafé van afgelopen november zijn de uitgangspunten voor het ontwerp van de brug gedeeld en besproken. Er werd onder andere nog een keer onderstreept hoe belangrijk het is dat de brug toegankelijk wordt voor iedereen. Deze wensen en ideeën zijn meegenomen bij het maken het beeldkwaliteitsplan. Dit plan moet nu worden uitgewerkt tot een ontwerp. Bij het ontwerpproces worden de stad en de direct omwonenden en partijen betrokken.

Ontwerpen
Het college legt nu het beeldkwaliteitsplan voor aan de gemeenteraad. Als de gemeenteraad akkoord gaat met dit plan, kan het ontwerpen van de brug beginnen. De stad en de direct omwonenden en partijen worden bij het ontwerpproces betrokken, belooft het college.

Combigebouw

Om de tijd goed te benutten, vraag het college ook alvast aan de raad of men mag beginnen met het verlagen van de bovenleiding van de treinen. Ook is het voorstel om het ‘combigebouw’ alvast te kopen en te slopen. Dit gebouw is nu van NS en staat naast het Stationsgebouw. Op de plek van het combigebouw (aan de noordkant van het station) komen namelijk straks de trappen van de brug. Aan de andere kant van het spoor loopt de bezoeker ter hoogte van de rode hal de trappen op of af.