Afbeelding
Foto: Erik-Jan Berends

Vattenfall InCharge gaat laadpalen plaatsen in Oost-Nederland

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE - De aanbesteding voor laadpalen in de openbare ruimte in Oost-Nederland gaat naar Vattenfall InCharge. Nieuw is het proactief plaatsen van laadpalen, het plaatsen van laadpalen voor bestel- en buurtbusjes en datagestuurd plaatsen. Met deze aanbesteding ondersteunen provincies Gelderland en Overijssel gemeenten bij de aanleg van voldoende laadpalen om de groei van het aantal e-auto’s bij te houden.

Gedeputeerden Helga Witjes (mobiliteit provincie Gelderland) en Tijs de Bree (energietransitie provincie Overijssel) zijn blij dat zoveel gemeenten hebben ingetekend voor deze concessie: 67 van in totaal 77 gemeenten uit beide provincies doen mee. Gemeenten, waaronder Zwolle, zijn nauw betrokken bij deze aanbesteding. Vattenfall InCharge is inmiddels begonnen met de voorbereidingen. E-rijders kunnen vanaf 15 maart een aanvraag indienen. Het gaat om een toezegging voor een termijn van tien jaar, waar Vattenfall InCharge de eerste drie jaar exclusief mag plaatsen.

Tempo

Daarmee neemt Vattenfall InCharge het over van Allego, die nu nog de laadpalen in Overijssel en Gelderland plaatst. “We liggen in Zwolle goed op schema om de afgesproken tweehonderd laadpalen voor de periode 2018 tot (1 juli) 2022 te halen. Ik verwacht dat we binnenkort de tweehonderdste paal in Zwolle in gebruik kunnen nemen. Ik hoop dat we met Vattenfall tempo kunnen blijven maken in het plaatsen van meer laadpalen”, aldus wethouder William Dogger. 

Snelheid

In elke deelnemende gemeente wordt jaarlijks een aantal laadpalen voor de vraag uit geplaatst op plekken waar vraag wordt verwacht. Het gaat per gemeente jaarlijks om aantallen tussen de één en vijftig laadpalen, afhankelijk van de grootte van de gemeente, het aantal woningen met een eigen oprit en het verwachte aantal elektrische auto’s. Die plekken zijn door gemeenten aangegeven op plankaarten. Dat moet leiden tot meer snelheid bij het plaatsen. Bovendien worden de laadgegevens bijgehouden, zodat ook laadpalen bijgeplaatst worden als het verbruik van een paal boven de 5000 kWh/jaar komt.

Binnensteden

Vattenfall InCharge gaat ook laadpalen plaatsen in binnensteden. Daar zijn immers steeds meer elektrische voertuigen die moeten laden, zoals elektrische deelauto’s, bestelbusjes en buurtbussen. Daarnaast komt de toezegging tegemoet aan de wens om laadpalen te plaatsen in de publieke ruimte voor e-rijders zonder eigen oprit en aan de vraag naar laadpalen op laadpleinen.

Aanbesteding

“Provincies Gelderland en Overijssel ondersteunen gemeenten bij het aanleggen van een slim, dekkend en betrouwbaar laadnetwerk onder de naam GO-RAL (Gelders-Overijsselse Regionale aanpak laadinfrastructuur)”, aldus de geseputeerden. “Onder andere door het organiseren van deze gezamenlijke aanbesteding. Hiermee worden gemeenten de zorgen uti handen genomen en worden ze begeleid bij het uitvoeren van de afspraken uit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). De GO-RAL valt onder de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).”

Afbeelding
Feestelijke opening kleinschalige kledingwinkel als onderdeel van re-integratieproces Algemeen 17 apr, 17:50
Wethouder Dorrit de Jong probeert de 96-jarige Ger Bos te beschermen tegen de regen.
Ook Zwolle heeft nu eigen ANWB AutoMaatje Algemeen 17 apr, 17:37
Afbeelding
Genieten van slotpresentatie tijdens Klarinetweekend in Zwolle Algemeen 17 apr, 16:59