Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. Foto: Aangeleverd

Zwolle herdenkt slavernijverleden op 30 juni bij De Spiegel

Algemeen

ZWOLLE - Burgemeester Peter Snijders is dinsdag 30 juni aanwezig bij de herdenking van het slavernijverleden in Zwolle. De plechtigheid vindt plaats op het Nijkerkenbolwerk naast theater De Spiegel en duurt van 19.00 tot ongeveer 20.00 uur.

De herdenking wordt georganiseerd door Stichting Comité 30 juni/1 juli Overijssel. Inloop is vanaf 18.45 uur, en na afloop is er gelegenheid tot napraten.

Krans en klokgelui

Burgemeester Snijders spreekt tijdens de plechtigheid. Samen met loco-commissaris van de Koning Erwin Hoogland legt hij daarna een krans namens het openbaar bestuur. Het Zwols klokkenluidersgilde St. Michael ondersteunt de herdenking door de Michaëlklok, ook bekend als de Peperbus, te luiden. Stadsdichter Gertrüd Reinink en het Keti Koti Choir onder leiding van Brandon Delagraentiss werken ook mee aan de herdenking.

Wat is Keti Koti?

Op 30 juni staat stil bij de formele afschaffing van de slavernij door het Koninkrijk der Nederlanden op 1 juli 1863. Pas in 1873 kwam er echt een einde aan bijna 300 jaar slavernij in de Nederlandse koloniën. Dit moment heet Keti Koti of Kadena Kibrá, wat ‘Verbroken Ketenen’ betekent.

Festival op 1 juli

Nederland herdenkt het slavernijverleden landelijk sinds 2002. Stichting Comité 30 juni/1 juli Overijssel organiseert de herdenking in Zwolle sinds 30 juni 2021. Dit jaar staat ook op 1 juli een viering op het programma: het Keti Koti Kadena Kibra Festival bij Hedon. Wethouder Anja Roelfs spreekt daar het openingswoord. Het Comité heeft een feestelijk en gevarieerd programma samengesteld en nodigt alle inwoners uit deel te nemen.

Meer informatie over alle activiteiten staat op de website van het Comité: comite30juni1juli.nl

John van Weeghel

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Abonneer gratis

op de digitale krant en op
de wekelijkse nieuwsbrief.