v.l.n.r. Anne van Huet Lindeman (klassiek geschoold), Marion Bluthard ( opgegroeid onder de rook van een operahuis in Stuttgart) en Gina Maria (roots in de musical maar tegenwoordig ‘verliefd’ op la Mascotte)
v.l.n.r. Anne van Huet Lindeman (klassiek geschoold), Marion Bluthard ( opgegroeid onder de rook van een operahuis in Stuttgart) en Gina Maria (roots in de musical maar tegenwoordig ‘verliefd’ op la Mascotte) Foto: Eigen foto

Zò Opera Is Zwolle: La Mascotte

· leestijd 2 minuten Rondje Swolle

(door Peter de Jong)

ZWOLLE - De opera stapt uit het keurslijf en start in Zwolle een eigentijdse operaschool onder de vleugels van La Mascotte. Benieuwd hoe dat er uit ziet? Kom dan vooral naar de Open Repetitie op zaterdag 25 september in theater de Spiegel. Laat je verrassen want misschien schuilt er in jou wel het talent waarnaar La Mascotte op zoek is. 

The opera, in 1975 bezongen door popgroep Dizzy Man’s Band die daarmee hun grootste hit scoorde, is bezig aan een vernieuwende opmars. Hoewel de naam bij velen nog anders doet vermoeden, is de opera van nu een fraaie mix van dans en theater; van fluisterend verstild tot heftig heroïsch. Oubollig? Dan heb je nog geen kennis gemaakt met La Mascotte Emmeloord die sinds deze maand met een dependance in Zwolle zijn gestart. “Onze nadruk ligt op het opera-comique genre”, zegt dirigent Marion Bluthard, sinds drie jaar actief betrokken bij La Mascotte.

Dance opera 

Met het openen van een dependance in Zwolle verwacht la Mascotte meer en vooral beter te kunnen inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen binnen de wereld van Leisure. Emmeloord en omgeving is, volgens voorzitter Wim ten Hove – niet te verwarren met de Zwolse ten Hove van het evenementenburo – door La Mascotte zo goed als bestreken. “Zwolle is voor ons nieuw en deze regio geeft extra ruimte. Zo hebben wij samenwerking met Cibap, Landstede en het Conservatorium. Probleem met Emmeloord is dat er geen vervolgstudie is waardoor jongeren na hun 18e naar elders vertrekken. In Zwolle snijdt het mes aan twee kanten; wij hebben scholen facilitair nodig en scholen hebben ons nodig voor stageplekken. Ook benoem ik hierbij graag de rol van de Zwolse theaters die ons een podium bieden voor uitvoeringen. Eerst op 27 mei 2022 met onze eerste productie – Boccaccio -om in november volgend jaar een dance opera op de planken te brengen.” 

Enthousiasmeren

Gina Maria, Marion Bluthard en Anne van Huet Lindeman, respectievelijk creatief producent, dirigent en producent Zwolse Theaters en het Stadsfestival, gezamenlijk doen zij hun verhaal over La Mascotte. Wat hierbij direct opvalt is het enthousiasme en betrokkenheid, de een doet niet onder voor de ander. Zeg maar, de wet van de communicerende vaten is hierop van toepassing; het is gepassioneerd praten vanuit de verbinding. La Mascotte is een broedplaats voor opera, niet alleen vanuit creatief oogpunt, ook de vele vrijwilligers die het mede mogelijk maken. Want, opera is een dure kunstvorm. “Wat wij vooral belangrijk vinden, is plezier halen uit deze hobby. Want dat is het, zin hebben om te zingen en theater, veel repeteren. Het is hard werken maar gezellig, dat alles geplaatst in een moderne tijd. Onder aanvoering van een regisseur – Jop van Gennip - die werkt vanuit een nieuw tijdperk. Coming out van de opera? Liever noemen wij het modern, op zoek naar onze eigenheid”, concludeert dit trio.

Boccaccio 

De opera Boccaccio staat in Emmeloord geprogrammeerd voor maart volgend jaar; Zwolle volgt op 27 mei 2022. Een opera met allerlei avonturen, niet zwaar en waarbij de man op de hak genomen wordt, terwijl vrouwen weg zwijmelen. Onderwijsinstelling Cibap verzorgt, met een knipoog naar traditie, de kostuums. Het belooft een waar spektakel te worden. Maar eerst de ‘open repetitie’ in theater de Spiegel. Jong en oud(er), noten lezen is geen vereiste, je bent welkom. Of, zoals La Mascotte het zegt: ‘daag jezelf uit en probeer het’. 

Zaterdag 25 september 2021 10.00 tot 12.00 uur Theater de Spiegel Zwolle: Open Repetitie

www.lamascotte.nl