Chris Kruitbosch.
Chris Kruitbosch. Foto: Tessa Renes

Kruitbosch wil met micromobiliteit steden duurzamer maken

· leestijd 3 minuten Partnerbijdrages

Van groothandel in fietsen en accessoires en eigenaar van twee fietsmerken in Zwolle naar een partner die meedenkt en -helpt om steden in Europa leefbaarder en groener te maken. Die ontwikkeling had Chris Kruitbosch niet zien aankomen toen hij ruim 25 jaar geleden aantrad als directe van familiebedrijf Kruitbosch. Hij is de derde generatie in het bedrijf dat in 2025 zeventig jaar bestaat. “We hebben geluk met de keuze van mijn opa destijds, want de fiets kan nu een mooie rol spelen in de mobiliteit.”

De rol van de fiets is in de loop van die zeventig jaar veranderd. “Veertig, vijftig jaar terug was fietsen iets voor arme mensen”, zegt Chris Kruitbosch in het moderne pand op bedrijventerrein Hessenpoort. “Dat is volledig omgedraaid, vandaag de dag is fietsen een oplossing voor veel problemen. Het is gezond, duurzaam en helpt tegen verstopping van steden. We denken dat de fiets een belangrijk onderdeel is van de verduurzaming van steden. Het is een prima oplossing voor korte afstanden, tussen de nul en vijftien kilometer, in de stad is dat bijna alles. We willen graag een bijdrage leveren aan groene, duurzame steden.”

Kruitbosch, een echte Zwollenaar, noemt ‘zijn’ stad een mooi voorbeeld van die duurzame transitie. “Hier ligt al een mooie basis. Er zijn goede fietspaden en er is een goede infrastructuur. Het wordt gemakkelijk gemaakt om de fiets te pakken. Je krijgt carpoolachtige oplossingen. Je hoeft ook niet alles opnieuw uit te vinden, je kunt ook bestaande dingen met elkaar verbinden. Zo ga je stapje voor stapje naar een ander model toe.”

Die veranderingen worden al zichtbaar. Het stadsbestuur is op zoek naar oplossingen om de wegen in de stad minder druk te maken. Zo komt er meer ruimte voor de inwoners van Zwolle om te leven. Bij de Weezenlanden Noord zien we bijvoorbeeld al plannen voor een mobiliteitshub die in 2027 klaar moet zijn. En bij De Tippe in Stadshagen, een nieuwbouwwijk, kijken ze ook naar duurzame vormen van micromobiliteit. De fiets krijgt daar een prominente plek. Ook de Nieuwe Veemarkt, waar nu de IJsselhallen staan, is een goed voorbeeld. Ook daar komen mobiliteithubs.

De fiets en micromobiliteit gaan in veel Europese steden een grote rol in spelen, verwacht Kruitbosch. “Of dat nou een fiets is, een deelfiets of een ov-fiets. Daarnaast ontstaan er ook andere initiatieven, er worden elektrische vouwfietsen en bakfietsen gebruikt. In de landen om ons heen zie je veel stepjes, maar in Nederland mogen die de weg niet op. We willen graag in de breedte bijdragen aan dat soort oplossingen. Dat betekent ook dat onze rol gaat veranderen. Wij willen graag met onze fietsen van Cortina en Alpina, maar ook met de producten en diensten van PENDLR, impact maken in de stad.

We zien dat de rol van Kruitbosch door de jaren heen steeds meer is veranderd. “Mijn opa is onder de naam Kruitbosch met de groothandel begonnen in de Zwolse binnenstad. Wij zijn stapje voor stapje verder gegroeid. Op een gegeven moment zijn we begonnen met eigen fietsen. Eerst met Alpina kinderfietsen. Die maakten we niet zelf, maar ontwikkelden we wel. Dat ging zo goed, dat we gingen nadenken over volwassen fietsen. Toen zijn we gestart met Cortina.”

Zo werd Kruitbosch van alleen een groothandel ook leverancier van een fietsmerk. “Afgelopen jaar hebben we besloten om onze groothandel ook een eigen naam en koers te geven.” Kruitbosch is het moederbedrijf met daaronder drie onderdelen: PENDLR de groothandel, Cortina en Alpina als fietsmerk, en Hellorider als leaseplatform. Met PENDLR en Cortina willen we ook de internationale markt op. Die naam is in sommige landen gemakkelijker uit te spreken dan Kruitbosch.”

Om impact te maken met een passend assortiment voor PENDLR, moest Kruitbosch haar warehouse in Zwolle uitbreiden. In 2022 werd daarom een AutoStore gebouwd, die in 2023 in gebruik werd genomen. Door deze AutoStore worden bestelde artikelen volautomatisch door robotwagentjes uit 29.000 plastic bakken gehaald, verzameld, door medewerkers in dozen gedaan, in vrachtwagens geladen en nog dezelfde dag verstuurd. “Niet alleen naar fietsenwinkels, maar ook naar servicepartijen die bijvoorbeeld deelfietsen onderhouden. Wij zorgen met onze groothandel dat zij hun werk kunnen doen.”

Tekst gaat verder onder de foto.


Robotwagentjes in de volautomatische AutoStore. - Foto: Tessa Renes

Kruitbosch houdt met andere partijen in het oog welke ontwikkelingen er zijn in micromobiliteit en wat het bedrijf daarin kan betekenen. “We kijken hoe we samenwerkingen kunnen intensiveren. Bijvoorbeeld door een innovatiecentrum in te richten waarbij alles rondom de fiets bij elkaar komt.”

Het zijn allemaal bewegingen die 25 jaar geleden, of zelfs 15 jaar geleden niet te voorspellen waren. “Ik houd van de dynamiek en uitdaging die de ontwikkelingen bieden. Het wordt internationaler, maar we weten ook niet hoe het er over vijf jaar uitziet. Dat is spannend. Maar we doen het bij Kruitbosch met meer dan 250 mensen. Samen hebben we veel ervaring en kunnen veel bereiken.” 

Dit is een partnerbijdrage van:
Kruitbosch
www.kruitbosch.nl

Zone.college organiseert ‘Het Voorlichtingsgesprek’ voor onder meer brancheopleidingen en deeltijdopleidingen.
'Het Voorlichtingsgesprek' op dinsdag 11 juni bij Zone.college Algemeen gisteren
Huidige podcast host Annelynn en voormalig podcast host Sjoerd samen op de foto.
De podcast Gedachtebaas is genomineerd voor de landelijke 'Helemaal Humanitas Prijs'! Jij kan stemmen! Nieuws Ingezonden 17 mei, 12:20
De Mannenschuur maakte gebruik van het VSBfonds.
Speeddaten met VSBfonds voor financiering sociale projecten in Overijssel Algemeen 17 mei, 09:30