De Nieuwe Markt in 2010 met geparkeerde auto's op het plein.
De Nieuwe Markt in 2010 met geparkeerde auto's op het plein. Foto: Hans Smit

‘Op andere manier met mobiliteit omgaan’ (vervolg voorpagina)

· leestijd 3 minuten Algemeen

ZWOLLE – Jarenlang was de auto dominant, maar als het aan de gemeente ligt behoort dat straks tot het verleden in bepaalde delen van Zwolle. Er wordt meer ruimte gegeven aan fietsers en voetgangers. “We moeten op een andere manier met mobiliteit omgaan. Daar gaan we de komende vijftien jaar mee aan de slag”, aldus wethouder Gerdien Rots.

(door Gerard Meijeringh)

Een verandering van parkeerbeleid is niet iets van de laatste jaren. “We zijn al jaren bezig met meer ruimte te geven voor groen en terrassen”, aldus Rots. Ze wijst op de pleinen in de binnenstad, waar vroeger auto’s stonden geparkeerd, zoals de Nieuwe Markt, de Melkmarkt, de Oude Vismarkt en de Blijmarkt. “Allemaal pleinen die we veel mooier hebben gemaakt en waar mensen kunnen genieten waar de horeca terrassen kwijt kan. Daar hebben we heel veel kwaliteit toegevoegd waar mensen blij van worden. Die lijn willen we heel graag voortzetten in meer delen van de stad.” 

Ook in bepaalde wijken, zoals Assendorp en Diezerpoort. “We krijgen steeds meer vragen van bewoners om in woonwijken meer mogelijk te maken. Mensen vragen om parkeerplaatsen in te leveren ten behoeve van groen en kleine speelplekken. Dat willen we als gemeente graag ondersteunen. Zo komt er meer groen en meer kwaliteit in de stad.”

Groei van de stad

Ook wijst Rots op de groei van de stad. “ We hebben nu ruim 130.000 inwoners. De verwachting is dat we de komende tien jaar doorgroeien naar 140.000 á 145.000 inwoners. Onze infrastructuur kan het nu nog aan, maar we moeten hierop anticiperen.” 

Gastvrij, bereikbaar en leefbaar

Volgens Rots heeft de gemeente daar al op geanticipeerd in de omgevingsvisie en de mobiliteitsvisie. “Daarin hebben we gezegd dat we het STOMP-principe gaan hanteren om de inbreidingsplekken in te richten. Daarbij staat de S voor stappen (lopen), de T voor trappen (fietsen), de O voor OV (bus en trein), de M voor mobility as a service (deelmobiliteit) en de P voor de personenauto.” Bij het STOMP-principe wordt genoemde volgorde gehanteerd. “We beginnen met het gebied aantrekkelijk in te richten voor de voetganger, daarna voor de fietser, vervolgens voor het OV en daarna voor deelmobiliteit. Tot slot komt de privéauto. In de binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen passen we dit al volop toe”, aldus Rots. Alles is erop gericht om een aantrekkelijk verblijfsgebied te creëren voor bewoners en bezoekers door voetgangers en fietsers optimaal te bedienen. Auto’s komen steeds minder in het straatbeeld voor. “Daar maken we goede mobiliteitshubs voor, zodat de auto daar kan staan.”

Mobiliteitshub

Een mobiliteitshub is een parkeergarage met een plus, waarbij je ook kunt overstappen op een andere vervoersvorm, zoals een deelfiets of snel van het openbaar vervoer gebruikt kunt maken. De andere plus is dat er bepaalde voorzieningen aan een hub worden gekoppeld, zoals een apotheek of een huisartsenpost. De eerste mobiliteitshub komt in Wezenlanden Noord. In de toekomst kunnen mensen die de binnenstad bezoeken hun auto kwijt in deze hub en niet meer in de binnenstad. “De auto is welkom, maar wel op de plek waar wij de auto willen hebben en niet meer overal in de stad.” Om dat te bevorderen wordt het parkeren in een hub goedkoper dan het parkeren op straat in een betaalde zone. Ook Het Noorderkwartier en de Nieuwe Veemarkt krijgen een mobiliteitshub.

Extra fietsparkeerfaciliteiten

Ook bij het parkeren wil de gemeente het STOMP-principe hanteren. “Dat betekent dat mensen gemakkelijker hun fiets kwijt kunnen. In de binnenstad gaan we op zoek naar extra parkeerfaciliteiten voor de fiets. Bovendien gaan we in de Spoorzone, de Nieuwe Veemarkt en in het Noorderkwartier veel meer aandacht besteden aan goede fietsstallingsvoorzieningen. Er komt ook meer ruimte voor deelmobiliteit in de stad en in de gebiedsontwikkelingen. We willen de auto steeds minder op straat geparkeerd hebben en steeds meer in de mobiliteitshubs”, aldus Rots. 

Parkeerregulering uitgebreid 

Om dat te realiseren is er een parkeerstrategie geschreven, “We gaan in meer gebieden parkeerregulering invoeren, waarbij bezoekers sowieso in de mobiliteitshubs dienen te parkeren en bewoners met een parkeervergunning nog op straat kunnen parkeren.” In de binnenstad is nu al een parkeervergunning noodzakelijk. Dat geldt ook voor de zone om de binnenstad heen. Deze ring wordt uitgebreid. “De eerste stap hebben we onlangs gezet in de Indische buurt. We hebben hele goede gesprekken gehad met bewoners. Naar aanleiding van deze gesprekken hebben we besloten om niet in de hele Indische buurt parkeerregulering in de voeren, maar eerst in het deel waar de knelpunten het grootst zijn.” 

Door het nieuwe parkeerbeleid is een bepaalde groep automobilisten in Zwolle straks meer geld kwijt voor parkeren, omdat zij straks een vergunning nodig hebben, beaamt Rots. “We gaan de mobiliteitshubs bouwen en dat kost geld. Dat geld brengen we deels op met de parkeerinkomsten. Wat je daar als inwoner voor terugkrijgt is een veel aangenamer openbare en gezondere omgeving. Dat is de manier waarop we met de openbare ruimte willen omgaan.”

Vragenlijst 

De gemeente gaat de parkeerstrategie voorleggen aan de inwoners via een vragenlijst. “Met deze enquête willen we de Zwollenaren raadplegen. De reacties nemen we mee in de uitwerking. De parkeerstrategie wordt door de raad vastgesteld. Vervolgens gaan we vanuit de binnenstad naar buiten toe werken en de maatregelen toepassen. Dan gaan we op buurtniveau bespreken hoe we dat concreet gaan invullen.”

De vragenlijst komt vanaf 4 oktober online via zwolle.nl/parkereninzwolle. Het is ook mogelijk om de vragenlijst fysiek in te vullen. De vragenlijsten liggen bij alle wijkservicepunten.

Gerard Meijeringh

Afbeelding
'Scholen voor Bijen' zoekt vrijwillig bijengastdocenten in gemeente Zwolle Algemeen 12 uur geleden
Afbeelding
'Denk mee over ons erfgoed van morgen' Algemeen 13 uur geleden
Samen Natuur ontdekken
In de voetsporen van Eli Heimans. Fietsen van binnenstad naar Engelse Werk Nieuws Ingezonden 13 uur geleden