Marijn Slotboom bij zijn muurschildering op het stadsstrand
Marijn Slotboom bij zijn muurschildering op het stadsstrand Foto: Annelies Kalisvaart

Vroeger en nu komen samen in muurschildering van Zwolle

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Annelies Kalisvaart)

ZWOLLE - Sinds een aantal maanden wordt horecagelegenheid Blue Bayou op het stadsstrand opgevrolijkt met een kleurrijke muurschildering. Op twee containers die op elkaar staan, is een afbeelding geschilderd door Marijn Slotboom, illustrator uit Hattem.

”Via een open inschrijving mocht ik de muurschildering maken. Belangrijk was om iets met het Hanze thema te doen op het Rodetorenplein. Het plein was vroeger namelijk een belangrijke haven van Zwolle, zoals veel Zwollenaren weten en daar stond de Rode Toren, die onderdeel was van de stadsmuur. Het plein vormde het belangrijkste punt van Zwolle qua handel en Hanze. Hier kwamen de koggeschepen binnen en was de markt. Daarom ook de huidige Melkmarkt en de Grote markt“, aldus Slotboom.

Omdat het Hanzejaar is, vieren alle steden die deel uitmaken van de Hanze dit door de rijke handelsgeschiedenis van Nederland te laten zien. Deze muurschildering en het ontwerp heeft Slotboom gemaakt om ‘Hanze’ in Zwolle in zijn volle glorie te laten zien. De Rode Toren komt in de muurschildering weer tot leven, evenals de ‘Koggeschepen’ en de ‘Kraen’. Een prachtige combinatie van Zwolle toen maar ook nu. Kijken we naar nu, dan is het Rodetorenplein een broedplek van horeca, creativiteit, muziek, samenkomst en gezelligheid. In de muurschildering komt dit aspect naar voren. Het kleurrijke aangezicht van Blue Bayou komt geheel terug in de muurschildering. De kleuren van de parasols, de bar en de stoelen die overal vandaan komen. Al deze kleuren zijn er en er is veel gezellige reuring op de afbeelding. Wie goed kijkt ziet de huidige BBQ boten van Zwolle, maar ook dance-achtige elementen. Slotboom heeft er ook een sculptuur in verwerkt die hij ooit gemaakt heeft. Zo is er van alles te ontdekken. Inspiratie voor Slotboom was vooral Gerard ter Borgh, die in de 17e eeuw Zwolle heeft geschetst. Hij heeft dit veel correcter geschetst als de monniken destijds die het meer op een topografische manier vastlegden. Mensen in de middeleeuwen waren veelal analfabeet en dbeeld diende als hoofdbron voor informatie. Ter Borgh was meer waarheidsgetrouw en zijn schetsen waren veel esthetischer.

Kijken we naar de muurschildering, dan valt het Koggeschip direct op. Er is een voornaam schip zichtbaar, maar ook een schip waarbij de mast omlaag is. Dit is het beeld dat je ziet als het schip in de haven staat. De kraan op de kade met het wiel eraan zorgde ervoor dat de spullen geladen en gelost worden. Er werd voornamelijk in Duitse molenstenen gehandeld. De Hanze was ook voor de verspreiding en efficiëntie. “De muurschildering heeft veel reacties opgeroepen. De reacties waren positief, waarbij er vragen gesteld werden en mensen de Hanze erin herkennen, maar ook onderdelen waarbij mensen zich afvroegen wat het is. Er is geen uitleg bij nodig, als je van Zwolle, Hanze, feesten en geschiedenis houdt; dan ga je voor jezelf dingen herkennen en ga je het op je eigen manier snappen,” aldus Slotboom. Hoelang het muurkunstwerk er blijft staan is nog ongewis. Het stadsstrand wordt eind september afgebroken. Mogelijk komt de muurschildering terug. Slotboom kijkt er in ieder geval met veel enthousiasme en bevlogenheid op terug.
https://www.marijnslotboom.com.

Gerard Meijeringh

Afbeelding
Schilderkwast brengt jonge mantelzorgers aan de praat Algemeen gisteren
Frame uit de film met Ilse Lenstra en Sijmen de Jong (r).
Korte film 'Niemand Weet' door Zwolse filmmakers wint groots bij 48 Hour Filmproject en gaat naar wereldfinale in Seattle Algemeen 18 mei, 13:41
Afbeelding
Broodje in de oven leidt tot rookontwikkeling in de Vechtstraat Algemeen 18 mei, 11:13