Afbeelding

Zwolse keramist kneedt kunst en smaak publiek tot één geheel voor expositie in Cultuurhuis

· leestijd 2 minuten Algemeen

STADSHAGEN – ‘Kunst in Huis’ heet de expositie die tot en met 31 januari is te zien in Cultuurhuis Stadshagen. Kunstbemiddelaar Gea Bosscher selecteerde vijf kunstenaars uit haar netwerk die ze de mogelijkheid wil bieden om te laten zien wat ze in huis hebben.

Schilderwerken zijn er van Jolanda Brinkhuis, Jolan Kroes, Nanny ter Wiel en Arne Heldoorn. Het abstracte en experimentele werk van laatstgenoemde ontlokt Bosscher de uitspraak ‘dat het zo mooi is, dat je het haast zou willen aanraken’. Het werk van Peter van Steenwijk staat veilig in de vitrine. In tegenstelling tot de anderen exposeert Van Steenwijk geen schilderijen maar keramiek. Tevens is hij de enige Zwollenaar in het gezelschap en lid van de plaatselijke kunstenaarsvereniging Palet. Ooit begonnen in de elektrotechniek ontdekte Van Steenwijk zijn passie als kunstdocent. Hij is naar eigen zeggen van het soort dat liever kunst maakt dan er uren lang over praat. “Ik ben graag bezig met de materie zelf volgens de Engelse traditie van Arts and Crafts. Keramiek is dan inderdaad een heel mooi, aards, product om mee bezig te zijn.”

Materie met eigen wetten

Een van de talloze mooie aspecten is dat die materie – we spreken over klei – zijn eigen wetten heeft. Van Steenwijk: “Mensen vragen mij wel eens vooraf wat ik ga maken. ‘Dat weet ik niet’, antwoord ik dan. ‘Elke klei heeft zijn eigen substantie en dat bepaalt tot op zekere hoogte het eindresultaat’.” Tegelijkertijd heeft een kunstenaar of ambachtsman natuurlijk wel degelijk een repertoire aan vaardigheden die hij kan inzetten. De kunst van het draaien bijvoorbeeld is aanvoelen waar de grens ligt tussen het goede en het perfecte. Het onderste uit de kan willen, kan er te leiden dat het kunstwerk uiteenvalt. “Behalve je leerervaring heb je dan niets in handen”, zegt de leraar met gevoel voor understatement.

Van Steenwijk deelt zijn kennis maar al te graag. Hij is zelfs auteur van een digitale onderwijsmethode voor kunstonderwijs met tal van tips die van pas komen als je het ambacht echt in de vingers wilt krijgen. “Die methode heb ik jaren geleden al ontwikkeld. In de periode dat het net in opkomst was om leerstof te digitaliseren en daar werk hij nog steeds aan.” Vandaag de dag verzorgt de inmiddels gepensioneerde kunstdocent lessen keramiek maken op Palet. Zijn ervaring is dat mensen het vaak fantastisch vinden om met hun handen bezig te zijn. “De smartphone gaat uit. Je kunt de telefoon toch niet opnemen als je handen onder de klei zitten.” Daar komt nog bij dat het werk zelf toewijding vergt.

Dat niet iedereen dat in zich heeft, blijkt uit een mooie anekdote. Van Steenwijk: “Ik had hier eens een man en een vrouw. Zij volgde mijn instructies op en hij deed precies waar hij zin in had. Hij maakte er een grote bende van. ‘Ik ben als baas gewend om zelf te bepalen hoe ik werk’, was zijn toelichting. Ik heb hem toen gezegd dat deze les voor hem dan niet zo geschikt was.” Wie wel de kneepjes van het vak leert kennen, kan daar mooie dingen mee maken. De kunst van Van Steenwijk zelf getuigt van een ambachtsman die zelfstandig werkt en tegelijkertijd oog heeft voor wat mensen waarderen.

Spaghettivaas en vogelhuis

Op het affiche van ‘Kunst in Huis’ staat de spaghettivaas die hij maakte. De spaghettistructuur geeft de vaas een uniek karakter. Soms is kunst ook een knipoog. Zoals het geval is bij de McBird’s die Van Steenwijk maakt. De kunstenaar bedacht ooit dat je van keramiek ook een kunstzinnig vogelhuis kunt maken. De naam is een vingerwijzing naar McDonald’s. Je kunt het eten van McDonald’s heel snobistisch afdoen als ‘niet culinair’, daar staat tegenover dat veel mensen het gewoon lekker vinden. En je publiek een plezier doen is niet vies meent Van Steenwijk die deze parallel doortrekt naar de kunst. Iets maken dat niemand wil hebben is pas zonde meent de Zwollenaar. Meer informatie over Peter van Steenwijk is te vinden op www.dutcharteducation.com.