Busstation van Keolis op de Hessenpoort.
Busstation van Keolis op de Hessenpoort. Pedro Sluiter

Ingmar Boersma begint petitie om ‘aanhoudende versobering busdienst Zwolle’ te stoppen

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE – De nieuwe dienstregeling voor het busvervoer in de regio IJssel-Vecht, waaronder ook Zwolle valt, is zondag ingegaan. Ingmar Boersma is op www.busdienstzwolle.nl een petitie begonnen om ‘de zorgelijke trend van versobering van het busvervoer’ te stoppen.

De nieuwe dienstregeling van Keolis betekent volgens Boersma voor de stadsdienst Zwolle een forse verslechtering. “Wat direct in het oog springt is onder meer het vervallen van druk bezochte haltes zoals de drukste haltes in de wijk Holtenbroek en de halte bij de Hogeschool Windesheim in Zwolle-Zuid. Verder zijn er nu in sommige delen van de stad belbussen in plaats van regulier openbaar vervoer. Ook rijden in sommige wijken helemaal geen bus meer en bovendien rijden er wel vijf bussen per uur over industrieterrein Hessenpoort maar daarentegen maar vijf in wijken of wijkdelen die niet meer per bus bereikbaar zijn.”

Kaasschaaf

Deze trend van versobering is volgens de initiatiefnemer van de petitie al jarenlang aan de gang. “Het gaat soms met flinke stappen maar meestal met de onopvallende ‘kaasschaaf methode’. Langzaam maar wel zeer zeker dus. Vergelijk je de busdienst van nu met die van enkele tientallen jaren terug dan kun je hele wijken en wijkdelen aanwijzen waar nu geen bus meer rijdt. En dat terwijl het aantal inwoners van onze prachtige stad in diezelfde periode met ruim 30 procent is gestegen. Die trend past volgens ons niet bij het streven naar (economische) groei, meer participatie van iedereen, terugdringen van autoverkeer in de (binnen)stad en zorg voor het milieu.”

Streep

Een veel door Keolis en de provincie gehanteerd argument is volgens hem dat reizigers met de nieuwe dienstregeling sneller en daardoor goedkoper op hun bestemming zijn. “Daarbij gaat men er gemakshalve vanuit dat iedereen alleen maar naar het station wil. Sneller op de bestemming lukt door de ‘lijnen te strekken’. De slingeringen door de woonwijken worden eruit gehaald, van het station naar het eindpunt achter in de wijk wordt een streep getrokken en langs die streep rijdt de bus heen en weer langs een aantal haltes. Prima voor wie langs die streep woont maar dramatisch voor vrijwel iedereen die elders in de wijk woont. En…. Is het openbaar vervoer niet bedoeld om er zoveel mogelijk mensen mee te bedienen? Is dat niet het openbare karakter van dat vervoer?”, vraagt Boersma zich af.

Aantrekkelijker

Met deze petitie, ondertekend door zo veel mogelijk mensen die de busdienst in Zwolle een warm hart toedragen, vraagt hij de Provincie Overijssel de nieuwe Zwolse dienstregeling aantrekkelijker en toegankelijker te maken voor wie met de bus wil. “Dit is niet alleen goed voor passagiers, maar ook voor de economie en het milieu. Concreet betekent dit dat er haltes zo dicht mogelijk bij waar mensen zijn en naartoe willen zijn (ook binnen de wijken); de bussen vaker rijden; zo eenvoudig mogelijke verbindingen en goede aansluitingen op het treinverkeer. Kortom, openbaar vervoer dat past bij onze fijne, groeiende, moderne, gezonde en milieuvriendelijke provinciehoofdstad Zwolle.”

Afbeelding
Zeeuwse rockband Racoon geeft extra optreden in Hedon Algemeen 15 uur geleden
Afbeelding
Meisje Djamila debuteert met kinderboek en zorgt voor lange rij bij Boekhandel Van der Velde Algemeen 15 uur geleden
Wethouder Rots en gedeputeerde Dadema (l) nemen de fietsstraat in gebruik.
Fietsstraat Wijhe-Zwolle officieel geopend, maar zorgen over fietsveiligheid blijven Algemeen 15 uur geleden