Karli White (links) en Celien Tiemens gaan namens PEC Zwolle Vrouwen voor de bal.
Karli White (links) en Celien Tiemens gaan namens PEC Zwolle Vrouwen voor de bal. Foto: Hans Smit

PEC Zwolle wil populariteit vrouwenvoetbal stapje voor stapje en tikkie anders uitbouwen

· leestijd 2 minuten Sport

(Door Erik Riemens)

PEC ZWOLLE - Match worn shirts die verkocht werden, het allereerste PEC Zwolle Vrouwen businessevent en bijna 2500 toeschouwers op de tribune bij PEC tegen PSV (0-2). Het is duidelijk. Het vrouwenvoetbal is populair en volop in ontwikkeling. PEC Zwolle wil met de vrouwentak daarop voortborduren, maar wel stapje voor stapje én een tikkie anders.

In 2010 startte toen nog FC Zwolle met de vrouwenvoetbaltak. Trainer was destijds oud-Zwolle prof Bert Zuurman, geassisteerd door Sebastiaan Borgardijn. Er was nog geen jeugdopleiding, alles was nieuw en Zwolle had de nodige moeite om een volwaardige selectie bij elkaar te brengen. Toeschouwers waren er amper, behalve belangstellende ouders. De eerste seizoenen eindigde FC Zwolle vaak als laatste in de eredivisie, die toen bestond uit acht ploegen. Komend seizoen zijn dat er met de komst van Telstar en Fortuna Sittard elf. Een twaalfde betaald voetbal organisatie staat in de startblokken.

Aanvoerder

Mariska Kogelman was destijds de aanvoerder en is tegenwoordig voetbalvrouwenmanager bij PEC Zwolle. Zij nam vrijdagavond tijdens het eerste businessevent mogelijke sponsors, genodigden en andere belangstellenden mee in de Zwolse sprong voorwaarts.
Zo heeft PEC Zwolle inmiddels twee meidenjeugdteams, een onder 14 en 16 en levert Jong PEC Zwolle Vrouwen regelmatig talenten af aan de hoofdmacht. Ook stipte ze het bereiken van de KNVB-bekerfinale in 2019 nog even aan, die destijds nipt verloren ging tegen Ajax. En er is nog een ander succes, aldus Kogelman. PEC Zwolle brengt inmiddels zo’n twintig jeugdinternationals naar Zeist.

“Het gaat om plezier, prestatie, attractief voetbal en we willen toegankelijk en talentvol zijn. Om dat te kunnen bereiken en verder uit te bouwen, zijn meer en betere faciliteiten nodig”, aldus Kogelman, die daarna het woord gaf aan PEC Zwolle accountmanager Floor Schoonbeek. Zij is betrokken bij het enthousiasmeren en binnenhalen van sponsors voor het vrouwenvoetbal. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is, biedt PEC Zwolle geen langdurige standaardsponsorpakketten aan.

Meeliften

“Je praat ook over een hele andere doelgroep dan bij de mannen en dat biedt juist volop kansen en mogelijkheden. Bij thuiswedstrijden van PEC Zwolle Vrouwen zie je vooral jonge meisjes en gezinnen op de tribune zitten. Het is echt een leuk uitje. En door het succes van het Nederlands elftal op het EK en WK wordt het ook steeds populairder. Daar willen wij als PEC Zwolle op meeliften en we gaan dan ook graag het gesprek aan met geïnteresseerden, want er zijn voldoende mogelijkheden om de vrouwenafdeling te steunen en elkaar te versterken”, aldus Schoonbeek.

Als voorbeeld noemde zij bepaalde plekken op het wedstrijdshirt die nog beschikbaar zijn. Scania is zo’n bedrijf, dat op die achterzijde prijkt. Nicolien Vrielink, hoofd communicatie legde het waarom uit. “Het gaat ons niet om naamsbekendheid, maar wel dat we meer vrouwen willen interesseren voor techniek en eventueel voor een baan bij ons. Een mooi voorbeeld is dat een speelster van PEC Zwolle Vrouwen nu bij ons werkt en dat we haar werktijden hebben aangepast aan wanneer zij moet trainen. Zo vullen we elkaar écht aan”, legde Vrielink uit.

Nieuwe trainer

Na het businessevent was er de wedstrijd tegen PSV. Bijna 2400 toeschouwers zagen dat de ploeg van trainer Joran Pot het niet kon bolwerken tegen de Eindhovense ploeg. Melanie Bross scoorde namens PSV voor én na rust en eigenlijk kon PEC Zwolle daar tot teleurstelling van de vele fans, weinig tegenover stellen. Door de nederlaag blijft PEC zesde en heeft het nog twee duels te gaan. Zondag uit tegen Ajax en vrijdag 13 mei de afsluitende thuiswedstrijd tegen Heerenveen. En er is nog een ontwikkeling, de verwachting is dat eind deze week de nieuwe trainer zich aandient.

“Het gaat om plezier, prestatie, attractief voetbal en we willen toegankelijk en talentvol zijn”

Afbeelding
Frank Blueka speelt voor Internationale Schakelklas Landstede Algemeen 29 jan, 15:42
Afbeelding
Zwollenaren eten gezond en bewust door de tassen van KOOK-OOK Algemeen 29 jan, 11:33
Afbeelding
Christelijke tussenjaren organiseren eerste Christelijke Tussenjaarbeurs Algemeen 28 jan, 16:22