Ingmar Boersma in actie tegen de versoberde bustijden in Zwolle.
Ingmar Boersma in actie tegen de versoberde bustijden in Zwolle. Foto: Pedro Sluiter

Initiatiefnemers petitie ‘versobering busvervoer’ putten hoop uit goede gesprekken

· leestijd 3 minuten Algemeen

(door Erik-Jan Berends)

ZWOLLE – ‘Stop de aanhoudende versobering van de busdienst Zwolle’ is de koptekst van de petitie die Zwollenaar Ingmar Boersma op 8 december op internet heeft geplaatst. Hoewel de zorgen al in 2019 zijn begonnen, gaf de nieuwe dienstregeling de doorslag voor de actie.

“Met de komst van de nieuwe busdienst op 17 februari 2019 begonnen de zorgen”, memoreert Boersma. “Ook toen werd de dienstregeling al veranderd. Ik heb toen een soort van column geschreven. Een medewerker heeft die in de kantine van de chauffeurs opgehangen. Eén van de chauffeurs heeft ‘m klaarblijkelijk gekopieerd, geplastificeerd en buiten opgehangen op diverse palen op het toen net nieuwe busstation. Toen kreeg die tekst een ‘pamflet-achtige’ werking en werd ik door iemand van de Zwolse SP fractie benaderd. Ook iemand van hogeschool Windesheim nam contact op. Dat heeft toen verder overigens geen vervolg gekregen.”

Slechter

Met de komst van een nieuwe concessie medio 2020 speelden de zorgen weer op. “De dienstregeling werd nóg slechter”, realiseerde ook Boersma zich. “Ik sprak chauffeurs daarover. We kwamen tot de conclusie dat als we er wat mee willen, timing erg belangrijk is. Als we te vroeg zouden komen, hebben mensen het nog niet op hun netvlies. Als we te laat in actie komen, zijn we te laat. Dan zijn reizigers aan de verslechterde situatie gewend. Toen hebben we gekozen voor een petitie. Zodoende spreken we namens een groep, gaat het dus om meer mensen dan wij alleen én hebben we een begin om aan tafel te komen. De uitkomst wil je toch overhandigen, zo heb je een contactmoment.”

Alternatief

Boersma, zijn echtgenote en een derde betrokkene, die een alternatief heeft gemaakt voor het stadsvervoer en de streekbussen die er doorheen rijden, pakten het initiatief voor de petitie. “Acties als met vlaggen de binnenstad blokkeren, hebben nog nooit wat opgeleverd”, constateerden de drie. Met de komst van de nieuwe dienstregeling kwamen ook groepen in de Aa-landen en Holtenbroek in opstand. De petitie van Boersma loopt tot 8 maart. “Ik heb er geen ervaring mee”, erkent hij. “Het schijnt gebruikelijk te zijn dat die drie maanden duurt. Er hebben zo’n zeventienhonderd mensen ondertekend. Dat vind ik, in corona-tijd nu er weinig met de bus wordt gereisd, wel een mooie score. Zeker als je bedenkt dat er in Apeldoorn ook een petitie was waarmee de politiek niets deed omdat er te weinig handtekeningen waren.”

Toekomst

De drie initiatiefnemers hebben ondertussen ook een brief gestuurd naar de gedeputeerde van de provincie Overijssel, de wethouders van Zwolle en alle fractievoorzitter van de Zwolse gemeenteraad en provinciale staten. “We wilden heel graag met hen om tafel en positief meedenken over de huidige dienstregeling en de toekomst van het busvervoer. Verder wilden we duidelijk maken dat het alternatieve vervoer niet werkt. Dat mensen gewoon de bus terug willen en dat alternatief vervoer ook geld kost.” Wat ze ook graag willen benadrukken, is dat de busdienst openbaar vervoer is. “Het is dienstverlenend en net zoiets als water en stroom”, vergelijkt Boersma. “Busvervoer wordt steeds meer gezien als commercieel en een dienst die geëxploiteerd moet worden. Met een liniaal worden strekkende lijnen getrokken waarlangs de haltes komen. Alle lussen zijn eruit gehaald. Wij zien dat anders. Net als water en stroom zet je het busvervoer ook niet uit omdat er weinig mensen van gebruikmaken.”

Roeptoeteren

Na de mail van de initiatiefnemers is Boersma door diverse mensen gebeld, waaronder zowel gemeentelijke als provinciale politici. “Het ging ons erom kritiek te leveren, maar wel met een positieve insteek. En we wilden vooral niet alleen maar roeptoeteren. Het gevolg was dat we eind januari digitaal zijn uitgenodigd door een delegatie van de provincie en gemeente. Aan deze verantwoordelijken hebben we ons plan overgedragen. We kregen daarvoor veel waardering. Het was een goed gesprek.” Tegelijkertijd is Boersma ervan overtuigd dat niet het hele plan zal worden overgenomen. “We vinden het eerst fijn dat er serieus naar wordt gekeken. Aanpassingen zullen er zeker niet volgende week, maar ook niet volgende maand komen. Onze insteek is dat het voor de toekomst weer beter wordt geregeld. Met dit gesprek is ons doel van de petitie eigenlijk al gehaald. De dienstregeling wordt ieder jaar in december wat aangepast. We hebben stille hoop dat de ‘quick fixes’, de oplossingen die snel en eenvoudig zijn te realiseren, eerder dit jaar worden doorgevoerd.”

Zorgen

Eén van de zorgen is ook de slechte toegankelijkheid voor gehandicapten van de busjes die als alternatief vervoer worden ingezet. “Er kan letterlijk een rolstoel in”, erkent Boersma. “De chauffeur moet echter eerst uitstappen en dan nog een achterklep openen als dat gaat. Vaak staat er namelijk al een auto vlak echter. Dan wordt het gauw een chaos. Toch onlogisch dat het reguliere vervoer heel goed toegankelijk is gemaakt voor gehandicapten met een lage deur en dat het bij het alternatieve vervoer, de busjes, niet goed gaat.”

Wie de petitie van Ingmar Boersma nog wil tekenen, kan terecht op https://beterovinzwolle.petities.nl.

Op het moment voor zijn herstel haatte hij zichzelf. "Mijn leven was toen een neerwaartse spiraal naar de hel."
Ruben Runhaar debuteert met autobiografie 'Lieve klootzak' Algemeen 22 apr, 12:17
Afbeelding
De Vuurvogel opent Bevrijdingsfestival met Erik Mesie en Bas Treub Algemeen 22 apr, 11:18
Afbeelding
Zo'n driehonderd toeschouwers genieten van uitzwaaiconcert Meander Bigband Algemeen 22 apr, 10:18