Afbeelding
Pedro Sluiter

Gemeenteraad Zwolle bespreekt busdienstregeling: ‘Bewoners van de Palestrinalaan hebben geen dienstauto’

· leestijd 3 minuten Algemeen

(door Erik-Jan Berends)

ZWOLLE – In de Zwolse gemeenteraad werd maandagavond gedebatteerd over de verslechterde dienstregeling van het busvervoer in de stad. Een bijzonder debat, omdat niet de gemeente maar de Provincie hierover gaat. De raad meende er toch over te moeten debatteren vanwege de talrijke reacties van inwoners. 

Het debat kwam er op initiatief van de SP, het CDA en de PvdA. “Er staat nu een halte tegenover het Provinciehuis waar mensen zitten die hierover beslissen, maar die gespeend zijn van besef over de mensen waarover ze beslissen. De halte aan de Palestrinalaan is vervallen. Die bewoners hebben geen dienstauto”, zette Brammert Geerling (SP) meteen de toon. “De dienstregeling moest tegen minimale kosten en maximale winst. Dat er geen haltes meer zijn in sociale buurten is toch een zaak van de gemeente. Slecht openbaar vervoer ondermijnt onze gemeentelijke ambities. We moeten als stad zien wat er met de dienstregeling gebeurt en inwoners erbij betrekken en met een gemeentelijke visie naar de Provincie.” 

Afstanden

“Iedere keer krijgen we een ontwerpplan voordat we ons zegje erover mogen doen”, realiseert Arjan Spaans (CDA) zich. “Dat het cijfermatig goed zit, is prima. Vervolgens komt wel het sociale gedeelte. Wanneer is een halte dichtbij? We hebben vastgesteld dat er in de stad zes haltes zijn die nu meer dan vijfhonderd meter van de vorige liggen. Dat zijn te grote afstanden. We vinden dat we dit in ieder geval moeten onderzoeken en zo nodig een passend alternatief moeten vinden voor de komende twee jaar, vóór de volgende concessie.”

Verschraling

Volgens PvdA raadslid Jan Slijkhuis heeft het college in 2018 al gewezen op de verschraling van het busvervoer. Zijn voorstel is om in de gebieden waar de problemen zitten om en om via de oude en de nieuwe dienstregeling te gaan rijden. “Ik verwacht daarbij creativiteit van de vervoerder (Keolis, red.).” VVD’er Johran Willigers vindt dat de vervoerder met de bewoners in gesprek moet. “Als er in het een gedeelte van de stad geen reizigers zijn en aan de andere kant van de stad geen bussen, dan gaat er iets fout. Wij vinden dat je de vervoerder daarvoor de verantwoordelijkheid moet geven. Die wil het busvervoer in deze stad regelen, dan moet ie dat ook goed doen.”

Ouderen

Geerling is dat niet met hem eens. “Dit is als dat ik een pakje bij Bol.com bestel en de bezorgdienst verantwoordelijk maak voor de inhoud. De provincie heeft in geval van het busvervoer alle middelen voor een oplossing.” Swollwacht woordvoerder Ron Klappe herhaalde dat het mandaat bij de Provincie ligt. “Maar we zijn wel van mening dat ze te weinig rekening heeft gehouden dat er in bepaalde wijken veel ouderen wonen. Dat moeten we aankaarten, maar we moeten eveneens geen valse verwachtingen wekken bij onze inwoners.” De zienswijzen die de gemeente bij de Provincie heeft ingediend tegen de versobering zijn volgens Anja Roelfs (GroenLinks) wel meegenomen door de provincie, maar is de gemeente daarin verder niet gehoord. “De dienstregeling is een product van achter de tekentafel geworden. We zouden het Buurt-voor-buurtonderzoek kunnen gebruiken om aan de geven waar haltes van groot belang zijn. Er is meer maatwerk en participatie nodig.”

Regie

“We hebben er geen begrip voor dat zo wordt omgegaan met reizigers. Ze zijn aan hun lot overgelaten”, zei Ruben van de Belt (ChristenUnie). Hij vindt dat de overheid meer regie moet hebben. Slijkhuis stelde tevens dat voor een nieuwe concessie meer nodig is dan de mobiliteitsvisie die de gemeente heeft gemaakt. Geerling is dat met hem eens en vindt dat inwoners daarbij meer zeggenschap moeten hebben. “Onder andere moet worden opgenomen wat de maximale afstanden tot haltes zijn en waar ze bij instellingen moeten komen.”

Experimenteren

Mark Oldengarm (D66) ziet veel positiefs in de nieuwe concessie voor Keolis, waarbij nu met elektrische bussen wordt gereden. “Het is natuurlijk wel belangrijk dat de haltes goed aansluiten op loop- en fietsroutes. Waar dat niet zo ie, kunnen we met alternatieve vervoersmiddelen gaan experimenteren.”

Ongemakkelijk

Wethouder William Dogger vond het debat erg ongemakkelijk omdat hij geen mandaat heeft. “Het is een beetje alsof ik de buren moet gaan vertellen dat ze de bank in de andere hoek van de kamer moeten zetten. Het gaat hier om eigenaarschap en budget en dat tweede ga ik al helemaal niet over. Ik wil dan ook geen valse verwachtingen wekken.” Volgens hem heeft de gemeente Zwolle in veel sessies invloed proberen uit te oefenen in het proces. Hij wil nu serieus kijken naar de ideeën van inwoners.

Plan

“Het is niet meer van deze tijd dat er van alles in deze stad wordt geregeld zonder dat college en raad er weet van hebben. We moeten ook niet onderschatten hoeveel denkkracht er in de stad zit.” De wethouder verwacht over enkele weken meer duidelijkheid te hebben over onderzoek naar de huidige situatie. Donderdag hebben ambtenaren een overleg met Apeldoorn en Deventer waar vergelijkbare problematiek speelt. Tot slot wil Dogger Toegankelijk Zwolle, de Participatieraad en de Seniorenraad raadplegen om tot een gezamenlijk plan van eisen te komen.

Afbeelding
Kledingmarkt Basisschool het Stroomdal, opbrengst Red een KIND, 3 en 4 april Nieuws Ingezonden 22 uur geleden
Echtpaar Vegter-Albers 65 jaar getrouwd
Echtpaar Vegter-Albers 65 jaar getrouwd Algemeen 23 uur geleden
Harold van Vilsteren bij de koeien in de stad. Binnenkort maken de dieren dansend de sprong naar de buitenlucht.
Traditionele koeiendans bij biologische melkveehouder Harold van Vilsteren dit keer op tweede paasdag Algemeen 23 uur geleden