Trots tonen de kinderen met initiatiefnemer Jolan Van de Waeter (derde van rechts) hun zelfgemaakte huis.
Trots tonen de kinderen met initiatiefnemer Jolan Van de Waeter (derde van rechts) hun zelfgemaakte huis. Foto: Aangeleverd

Eindpresentatie Cultuur in de Wijk in Holtenbroek; kinderen bouwen met Abby D. aan een kleurrijk huis

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE - Op het Cruyff Court in Holtenbroek staat vrijdag 19 april een kleurrijk huis, een bijzonder ladekastje met wonderdoosjes en nog veel meer bijzondere dingen. Het is het resultaat van zes weken hard werken door een groep enthousiaste kinderen. Elke vrijdagmiddag kwamen ze bij elkaar om te spelen en te werken met kunstenaars. Het overkoepelende thema was ā€˜Samen spelen/samenlevenā€™.

Ondanks het wisselvallige weer is het gezellig op het Cruyff Court bij de feestelijke afsluiting van Cultuur in de Wijk, een Zwols wijkproject voor jongeren en, voor het eerst, voor kinderen. Die laten trots zien wat ze met de kunstenaars de afgelopen weken gemaakt hebben.
ā€œEr was in de wijk een verlangen naar samen zijn, naar samenleven, elkaar ontmoeten. En samen spelen is juist ook iets wat kinderen aanspreektā€, zegt Jolan Van de Waeter, initiatiefnemer van Cultuur in de Wijk, over de keuze voor het thema. ā€œWat we vervolgens steeds deden was de fantasie van de kinderen prikkelen, hen laten ontdekken wat ze met verschillende materialen kunnen doen en hen beeldend aan de slag laten gaan.ā€

Roze blob en bamboestokken
Ze vervolgt: ā€œElke week begonnen we met een verhaal, gegoten in de magie van een sprookje over Holly de Wolk. Hierin blikten we ook terug op wat de kinderen de week ervoor gemaakt hadden. Tegelijk was het verhaal het vertrekpunt voor dat wat de kinderen daarna gingen maken: altijd iets wat met het eindproduct, het huis, te maken had.ā€

Zo gingen ze de eerste keer een tekening maken op hout die ze vervolgens uitzaagden. De tekening gaf weer wat elk kind belangrijk vond om mee of op te spelen in het huis. De week erna gingen de kinderen aan de slag met hun eigen kamer. ā€œOp een groot doek tekenden ze voor de hand liggende objecten zoals een bed en kast. Maar daarna volgden creatievere voorwerpen zoals een glijbaan en een roze blobā€, zegt Van de Waeter. De weken erna bouwden ze nog een maquette en een raamwerk van bamboestokken die ze beschilderden. De laatste keer hebben ze het huis afgemaakt. Ze blikt tevreden terug: ā€œDe kinderen ā€“ en hun ouders die vaak kwamen kijken ā€“ waren enorm enthousiast.ā€

Over School en Omgeving

Cultuur in de Wijk in Holtenbroek is een van de vele activiteiten die tussen de vakanties plaatsvinden op twaalf Zwolse scholen die meedoen aan het programma School en Omgeving. School en Omgeving is een landelijk subsidieprogramma van het ministerie van Onderwijs dat de initiatieven die er in de wijk en op scholen (po en vo) zijn rondom het aanbieden van leuke en uitdagende activiteiten na (en tijdens) schooltijd verder te ontwikkelen. De mascotte van School en Omgeving is Abby D.

De organisaties die erbij betrokken zijn en/of activiteiten organiseren, zijn onder andere Travers Welzijn, SportService Zwolle, Stadkamer en een aantal kinderopvangorganisaties. Meedoen aan de activiteiten is gratis.

De kinderen bij een bijzonder ladekastje met ‘wonderdoosjes’: hierin hadden ze allemaal leuke dingen gestopt.
Op een groot doek hadden de kinderen hun eigen kamer getekend.

Gerard Meijeringh