Afbeelding
Foto: Pedro Sluiter

'Dit is een nieuwe taxidienst voor de rijkeren'

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE – “Ons doel is te zorgen dat lijn 2 Holtenbroek vóór 17 maart 2021, Tweede Kamer verkiezingen, weer als vanouds in Holtenbroek rijdt. Wij gaan niet twee jaar wachten voor herstel van deze blunder”, schrijft Violet Roosberg, lid van de actiegroep ‘Lijn 2 Holtenbroek per direct terug’ aan gedeputeerde Bert Boerman.

De nieuwe dienstregeling in de stad blijft de gemoederen erg bezighouden. De bewoners van Holtenbroek zijn volgens de actiegroep woest en met stomheid geslagen. “Holtenbroek telt per 1 september 2020 in totaal 6.035 adressen. Van die adressen zit nu ruim 84 procent zonder openbaar vervoer. De wijk telt in totaal 6.035 adressen, waaronder twee woonzorgcentra, De Havezate en Fermate. De haltes Gomberstraat, Händellaan, Pergolesistraat, Buxtehudestraat en Bellinistraat dienden 5.097 van 6.035 adressen. Zelfs Holtenbroek 1, die nu met zes bussen per uur wordt gediend, ging achteruit omdat zowel lijn 1 Stadshagen als lijn 2 Holtenbroek vier keer per uur reden, ofwel acht bussen per uur. Dit in tegenstelling van wat Keolis in de krant roept.” Roosberg spreekt in haar brief van een tweedeling. “De mensen die het openbaar vervoer hard nodig hebben, krijgen niks en degenen die het kunnen missen, krijgen meer. Er zijn bijvoorbeeld twee haltes, Twistvliet brug en Bandijklaan, die goed zijn voor 301 adressen. De haltes uit Holtenbroek die zijn geschrapt dienden direct 2.544 adressen.”

Remise

Holtenbroek is volgens de actiegroep een arbeiderswijk die sterk afhankelijk is van het openbaar vervoer. “Dit is inderdaad geen openbaar vervoer meer, maar een nieuwe taxidienst voor de rijkeren”, bevestigt een fanatieke ov-reiziger deze krant. “Alles is erop gericht de bus weer zo snel mogelijk in de remise te krijgen. Dat de lijnen sneller zijn, heeft weinig zin als je niet dichtbij huis kunt opstappen. Dan ben je alsnog langer onderweg.” Het argument van duurzaamheid met de introductie van elektrische bussen, is volgens hem ook betwistbaar. “Als je op deze manier mensen uit de bus jaagt, gaat een bepaald percentage die dat kan betalen ongetwijfeld weer een auto kopen. Onder de streep ben je dan vast minder duurzaam bezig.”

Isala

De briefschrijfster noemt, namens de actiegroep, het besluit ‘ondoordacht en maatschappelijk onverantwoord’. “Stond de provincie stil bij de afstand die mensen moeten afleggen om een bushalte te bereiken? Stond u stil bij ouderen en mindervalide bewoners? Bij moeders met kinderwagens en kleine kinderen? Wat dacht u van mensen die ‘s avonds werken? Overal is het nu onveilig.” De actiegroep uit Holtenbroek wil ook de stadslijn naar ziekenhuis Isala terug. “Het was voor ons niet moeilijk om door te hebben dat als lijn 11 richting Stadshagen rijdt dat er ook iets loos is met de verbinding naar ziekenhuis Isala, voorheen stadslijn 11. Ik zie dat Zwolle nu van de streekbussen afhankelijk is geworden om het ziekenhuis te bereiken.” Vanuit Zwolle-Zuid is de petitie www.busdienstzwolle.nl begonnen om ten strijde te trekken tegen het versoberde busvervoer in de stad.

Naschrift redactie: de Provincie Overijssel kon op korte termijn niet op dit artikel reageren. Zo mogelijk, publiceren we een reactie van de gedeputeerde in onze krant van volgende week.