Afbeelding
Foto: Eigen foto

Vertrouwde Zwolse opticien jochem, voor ogen maakt nieuwe stap in rijke historie

· leestijd 1 minuut Algemeen

(door Erik-Jan Berends)

ZWOLLE – Kort voor het 130-jarig bestaan van jochem, voor ogen in maart, treedt de optiekzaak aan de Vispoortenplas toe tot de Oogwereld Groep. Met ingang van 1 februari 2021 krijgen met name de uitingen een wat ander gezicht.

“Wij zijn heel trots dat we toetreden tot de Oogwereld Groep met 49 winkels, waarvan drie in België”, vertellen Arie en Annette van Vliet. “Oogwereld groep zoekt lokale helden, de echte kwaliteitszaken die toonaangevend zijn in hun eigen omgeving. Wij hebben uitgebreid gekeken hoe we de toekomst in willen en met Oogwereld Groep hebben we daarin een heel duidelijke keuze gemaakt.”

Historie

De historie van de optiekzaak gaat terug tot 1891 als horlogemaker Albert Jan Bosch besluit aan de Vispoortenplas met optiek te beginnen. Bosch ontwikkelde zich tot een vakman en vond onder meer, met het onderstel van een oude trapnaaimachine, een eerste slijpapparaat uit. In 1923 doet hij zijn zaak over aan zijn zoon Machiel Bosch, die samen met bediende Johan Nauw de optiekwinkel voortvarend voorzet. ‘Een brille van Bosch’ wordt dan een begrip in Zwolle.

Bosch is 86 jaar als hij stopt met werken. Hij doet de zaak over aan Jochem van Zanten die dan nog in de optiekzaak van de firma Lammers aan de Grote Markt werkt. Van Zanten moet zowel Vispoortenplas 1 als 3 kopen en geeft de zaak een nieuw gezicht. Samen met zijn vrouw Tiny zet hij de optiekzaak in 1972 voort. Dochter Annette en schoonzoon Arie van Vliet nemen de winkel op 1 januari 1998 over. Zij behouden nog een paar jaar de goede naam van hun (schoon)vader: Jochem van Zanten Optiek. Na diverse verbouwingen, openen ze in 2016 Oogzorgcentrum Zwolle in een gloednieuw pand achter de winkel aan het Aplein, uniek in zijn soort in Nederland.

Kwaliteit

De overgang naar Oogwereld Groep is een nieuwe stap in de historie van de optiekzaak. “De formule maakt gebruikt van de kennis die er bij de verschillende vestigingen is. Wij leren van hen en zij leren van ons, zij blij, wij blij”, aldus Van Vliet. “Alle innovaties en trends worden goed bijgehouden wat weer bijdraagt aan kwaliteitsverbetering. Kwaliteit is daarbij het uitgangspunt. Dat is ook het onze. Wij willen werkelijk toegevoegde waarde hebben voor het kijkleven van een ander.”

Onderscheidend

Het beeldmerk van de optiekzaak zal wat anders worden, maar de naam jochem en de medewerkers blijven, verzekert Van Vliet. "We blijven actief zoals we nu ook doen. We hebben ons altijd onderscheidend willen neerzetten en dat blijft ook zo met de juiste uitstraling, persoonlijke aandacht en de goede ervaring voor de klant. Dat Oogwereld ook de visie vooruit heeft, blijkt wel uit de investering van een speciaal onderzoekapparaat voor droge ogen. Klanten kunnen daarmee vanaf heden in Oogzorgcentrum Zwolle nog beter worden geholpen bij problemen met droge ogen."