Afbeelding
Foto: Eigen foto

Holtenbroek krijgt tijdelijke oplossing voor gebrekkig busvervoer

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE - De actiegroep ‘Lijn 2 Holtenbroek per direct terug’ verwacht dat eind augustus weer een bus, lijn 10, door Holtenbroek Noord gaat rijden. “Het wordt een dienstregeling van een halfuur. Dit is een tijdelijke oplossing voor de huidige situatie die tot december 2022 duurt”, meldt de actiegroep die heel tevreden is met dit resultaat.

Dit betekent dat lijnen 2 en 4 hun route en aansluitingen houden, maar twee keer per uur in plaats van vier keer per uur gaan rijden. In plaats daarvan komen nieuwe lijnen 10 (door Holtenbroek Noord) en 13 (Aa-landen Noord) die ook twee keer per uur gaan rijden en aansluiting op elkaar hebben. In de avonduren en in het weekend rijden alle lijnen één keer per uur. Lijnen 2 en 10 houden onderling een patroon van om de vijftien minuten. Dat betekent dat lijn 2 aansluiting van en naar de trein houdt; voor lijn 10 is de overstaptijd een stuk ruimer. De route van lijn 10 is tot het moment dat dit persbericht werd uitgebracht, onbekend. Deze wijziging kan waarschijnlijk eind augustus worden doorgevoerd. De tijdelijke oplossing duurt tot december 2022.

De voorbereidingen voor de langdurig toekenning over tien jaar lopen ook al. “De provincie gaf aan niet te kunnen garanderen dat de tijdelijke oplossing later structureel overgenomen wordt”, aldus Violet Roosberg van de actiegroep. “We hebben in ieder geval aangegeven structureel en gedegen openbaar vervoer voor Holtenbroek te verwachten. Daarbij hebben we verwezen naar de uitval van de lijnen 1 en 11 van 22 tot en met 24 maart. Toen zat een heel groot deel van de wijk zonder openbaar vervoer.”

De dichtstbijzijnde halte voor de wijk was toen bij het Deltion College: in extreme gevallen een loopafstand van een halfuur. Roosberg: “Dit is niet voor herhaling vatbaar, mag niet en kan niet. De wijk is te groot om geen busvervoer te hebben. In het bijzonder omdat alle politieke partijen in hun verkiezingsprogramma’s lieten doorschemeren fors in het openbaar vervoer te willen investeren. Tevens hadden wij aangeboden om voor inbreng bij de langdurige concessie als klankbord betrokken te willen worden.”

De actiegroep hoopt dat alle betrokkenen lessen uit deze ervaring trokken. “Besluiten van alleen achter het bureau werken in de praktijk meestal niet. Het openbaar vervoer is niet alleen een transportmiddel; het raakt ook het welzijn van de busreizigers. Als Nederland de klimaatdoelen wil halen, dient fors in het openbaar vervoer te worden geïnvesteerd. Zoals iemand tijdens het overleg opmerkte; ‘maak het openbaar vervoer aantrekkelijk’.