Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Hogeschool KPZ overhandigd tekstloze prentenboeken aan basisscholen

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE - Hogeschool KPZ heeft in het kader van het actieprogramma Tel mee met taal afgelopen woensdag een set van vijftig tekstloze prentenboeken overhandigd aan drie basisscholen in Zwolle: OBS De Wieden, OBS De Springplank (beide van Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle) en CBS Het Stroomdal (Vivente Stichting voor christelijk primair onderwijs). Deze scholen hebben een relatief hoog aantal kinderen met ouders met een andere eerste taal dan het Nederlands.

Dit schooljaar werkt Hogeschool KPZ samen met de drie basisscholen, Travers Welzijn en ouders aan het versterken van educatief partnerschap op het gebied van taalstimulering. Het project is mede gefinancierd door het actieprogramma Tel mee met taal; een landelijk programma dat gericht is op het voorkomen en verminderen van laaggeletterdheid.

Centraal in dit project staan tekstloze prentenboeken. Dit zijn prentenboeken met een verhaallijn, maar zonder tekst. Op Hogeschool KPZ wordt door het associate lectoraat Taalstimulering onderzoek gedaan naar de inzet van dit type boeken. Er liggen onbenutte kansen en dat is zonde, zegt Wenckje Jongstra, associate lector bij Hogeschool KPZ.

“Deze boeken zijn vaak prachtige kunstwerken; ze zijn bovendien ontzettend veelzijdig, juist omdat ze geen taalgrenzen kennen. Je hoeft nog niet te kunnen lezen. Dat maakt ze geschikt voor heel jonge kinderen. Je zit ook niet vast aan een bepaalde taal als je dit type boeken ‘leest’. Je kunt ze dus in alle talen lezen, of dat nu Nederlands, Tigrinya, Engels of Oekraïens is. Er zijn bovendien ook internationaal veel tekstloze prentenboeken uitgegeven; het gaat om een groot en divers boekenaanbod, waardoor er een groot venster ontstaat om naar de wereld te kijken. Het lezen van dit type boeken vraagt van kinderen en ouders een andere houding: je maakt als actieve lezer zelf het verhaal. Je leert om beelden te interpreteren. We zien dat als ouders en kinderen deze boeken samen lezen er spontaan veel gesprek op gang komt. Bovendien leveren ze veel leesplezier op. Je traint hiermee dus heel veel vaardigheden in één klap. Vaardigheden die alle belangrijk zijn om je te ontwikkelen tot goede lezer”, aldus Jongstra.

In het project wordt in een werkgroep gezamenlijk een professionaliseringsaanpak voor scholen ontwikkeld, waar de boeken zowel thuis als op school ingezet worden. “We werken bewust samen in dit project, het bundelen van expertise zorgt voor kwaliteit van de aanpak’, zegt Agnes van der Beek, docent Taal bij Hogeschool KPZ en procesbegeleider in het project. 

“Het effectief en efficiënt inzetten van dit type boeken in beide leefwerelden van het kind vraagt om interprofessionele samenwerking, waarin de expertise van onderzoekers, hogeschooldocenten, welzijnswerkers, leraren en ouders gebundeld wordt. Er worden leesactiviteiten met ouders en met jonge en oudere kinderen samen georganiseerd en leraren worden uiteraard geprofessionaliseerd. Vanuit het project krijgen de betrokken scholen vijftig tekstloze prentenboeken om op school en thuis te gebruiken. Ook ouders krijgen een boek cadeau om juist thuis blijvend te kunnen lezen met hun kind. Het zijn vaak boeken die voor jonge maar ook oudere kinderen en volwassenen interessant zijn.”


Gerard Meijeringh