Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Zwolse Peperbus bekroond met Oekraïense iconen

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE - De Zwolse Peperbus bekroond met de hoogste berg van Oekraïne, Tsjernobyl, de Kachovka-dam en een flatgebouw met bijzondere balkonnetjes uit Kiev. Dat is het begin van een bijzonder kunstwerk gemaakt door de kunstenaar Dennie Boxem in samenwerking met een zevental Oekraïense vluchtelingen die in Zwolle wonen en werken.

Het is een en al bedrijvigheid als Katya, Olena, Polina en Svetlana gewapend met verfpaletten en kwasten een schilderij van de Zwolse Peperbus in de galerie van Dennie Boxem te lijf gaan. “Dit is onze kans om onze connectie en integratie met Zwolle te laten zien”, vertellen Polina en Olena. Zij zijn twee van de bijna duizend Oekraïners die na het uitbreken van de Russische inval naar Zwolle vluchtten en onderdak vonden bij gastgezinnen en de Oosterenk.

De jonge kunstenaars hoeven niet lang na te denken over welk element zij uit de rijke Oekraïense cultuur willen verbeelden: Polina kiest voor de natuur: korenbloemen en de Hoeverla berg. Olena gaat de klokken van de Peperbus ‘tatoeëren’. Svetlana, die als technicus in Tsjernobyl werkte, schildert de kerncentrale en Tanya kiest voor een typisch flatgebouw met bijzondere balkons.

Verbinding van hart en ziel

Het community art project is in het kader van Hanzejaar 2023 in september te zien op de tentoonstelling Sense of Place in het Academiehuis. In het project verbeelden oude en nieuwe Zwollenaren wat zij voelen bij (het landschap) van hun stad. Ze werken soms alleen maar soms ook samen in een community art project. Een soort Hanze 2.0 dus – een uitwisseling van culturen, ervaringen en ideeën in een verbinding van hart en ziel.

De Oekraïense deelnemers wonen in de Oosterenk en komen ’s avonds regelmatig bij elkaar om te schilderen. ‘We delen onze emoties en drukken ze uit op papier als we het moeilijk hebben”, vertelt Polina. Ze vinden het waardevol om een kunstwerk te maken dat in het hart van de stad te zien zal zijn. Olena: “We zijn al meer dan een jaar weg uit ons land. Door onze bevroren beelden van Oekraïne op een Zwolse icoon te plaatsen komt er beweging en integratie.”

Boxem voelt zich vereerd om met de Oekraïense kunstenaars samen te werken. Op het doek laat hij bewust delen van de Peperbus uiteenvallen, om het gevoel van oorlog mee te geven. “Ik probeer op die manier mezelf en de bezoeker iets te laten ervaren van vernietiging. Het schilderij krijgt daarmee een dubbele lading”, aldus de Zwolse kunstenaar.

Gerard Meijeringh