De organisatoren Eva Gutteridge en Roos Driessen.
De organisatoren Eva Gutteridge en Roos Driessen. Foto: Pedro Sluiter

Laatste editie IJsbeeldenfestival in de IJsselhallen met mythes en legendes

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE - 43 ijsbeeldenkunstenaars uit 16 verschillende landen hebben opnieuw een prachtige ijswereld gecreëerd. Bezoekers kunnen nog tot en met 25 februari naar de IJsselhallen komen om dat met eigen ogen te zien.

(door: Ingrid Oosten)

Sinds september van dit jaar heeft het IJsbeeldenfestival nieuwe eigenaren, namelijk Eva Gutteridge en Roos Driessen. De ondernemers wilden iets in de creatieve sector; een gesprek met Erik Broekhaard, de vorige eigenaar, zorgde ervoor dat het balletje begon te rollen. 

Driessen: “We zijn allebei enorm fan van ijs en winter. Tijdens de corona winter was er ook veel sneeuw en ijs; je merkte toen dat mensen daar blij van werden. Toen dit op ons pad kwam, waren we dan ook direct enthousiast, want wat we willen is mensen een plezierige tijd bezorgen.”

Anniek Kuizinga is de creatief artistiek leider; zij tekent de hal in en stuurt de kunstenaars aan. De kunstenaars vertegenwoordigen de wereldtop; ze komen met veel plezier naar Zwolle, om elkaar weer te zien, maar ook om nieuwe technieken van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Bovendien zijn de omstandigheden zeer stabiel (-10 graden Celsius), wat de kwaliteit van het ijs heel goed maakt. Bovendien is Zwolle het grootschaligste ijssculpturenfestival van Europa.

Gutteridge en Driessen zorgen voor een frisse wind als eigenaars van het IJsbeeldenfestival. Sowieso moeten ze op zoek naar een nieuwe plek, omdat het deel van de IJsselhallen dat ze nu gebruiken, gesloopt zal worden. “Er zijn al vergevorderde gesprekken over een nieuwe plek, maar de handtekening is nog niet gezet, dus die kan ik nog niet onthullen. Wel kan ik aangeven dat de ijsbeelden sowieso volgend jaar terugkomen”, aldus Driessen.

Ook gaan ze veranderingen doorvoeren wat betreft duurzaamheid. Met een nieuwe plek zijn ze direct bezig met het zoeken naar een gebouw of loods dat ze beter kunnen isoleren en waar ze met zonnepanelen aan het werk kunnen gaan. 

De doelgroep van 20 tot 30 jarigen willen ze ook naar het festival krijgen. De jongeren moet je op een andere manier aanspreken, maar het ijs is fotogeniek en zeker Instagram waardig, dus Gutteridge en Driessen hebben er vertrouwen in dat dat gaat lukken.

De geluiden van de eerste bezoekers zijn positief. “Knap gemaakt” en “heel kunstzinnig” zijn kreten die je vaak terug hoort. Driessen is zichtbaar opgelucht dat hun eerste jaar positief start. Het thema is nu ‘Mythen en legendes’.

De beelden zijn verhalend en eeuwenoud; ze duiden de mensheid aan en daardoor is er veel herkenbaarheid. Van Mulan tot Medusa, veel mythische figuren komen er voorbij, maar ook de pot met goud mag onder aan de regenboog niet ontbreken. Doordat de beelden van ijs zijn krijgen ze gelijk iets magisch en waan je je voor even in een andere (ijs)wereld.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gerard Meijeringh