Demissionair minister Mariëlle Paul (r) in gesprek met kinderen van IKC de Wieden.
Demissionair minister Mariëlle Paul (r) in gesprek met kinderen van IKC de Wieden. Foto: Pedro Sluiter

Demissionair minister Mariëlle Paul bezoekt IKC de Wieden en verdiept zich in nieuw Leernetwerk

· leestijd 1 minuut Algemeen

AA-LANDEN - Demissionair minister Mariëlle Paul bracht maandag een bezoek aan onderwijscentrum IKC de Wieden aan de Beulakerwiede in het kader van een nieuw Leernetwerk. Drie basisscholen bundelen hun krachten, ervaring en kennis om nog mooier onderwijs aan te bieden. Paul: “Het is altijd een cadeautje om het land in te gaan en te spreken met schoolleiders, leraren en kinderen, zodat we met elkaar kunnen kijken hoe het gaat op de scholen en samen ontdekken wat wel werkt en wat niet.”

(door: Ingrid Oosten)

IKC de Wieden is gekoppeld aan De Vlieger (een basisschool voor nieuwkomers in Dronten) en obs Aquamarijn (Dronten) om samen een Leernetwerk te vormen. 

Miranda van Baaren, onderwijscoördinator bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: “We koppelen scholen aan elkaar die een vergelijkbare populatie hebben en die in dezelfde regio zitten, zodat ze samen bestuur overstijgend kunnen werken. Het gaat om scholen die al voldoende onderwijs bieden, maar dat nog mooier willen maken.”

Op IKC de Wieden zijn ze ver op het gebied van taalonderwijs. Er worden rijke teksten aangeboden, er wordt veel voorgelezen, ook wordt er gelezen met een kennisthema. Het gaat hier niet om de juiste antwoorden te geven op saaie vragen, maar er wordt vooral heel veel gelezen uit taalrijke, interessante boeken. Judith Pool, directeur IKC de Wieden: “Qua taal zijn we op de goede weg, maar we willen ons nog verder ontwikkelen. We willen uit de eigen keuken en onze blik nog verder verruimen.”

De subsidie voor het Leernetwerk duurt twee jaar. Van dat geld kunnen scholen bijvoorbeeld wetenschappers inhuren die trainingen geven, zodat de leerkrachten leren om nog beter maatwerk te bieden aan de leerlingen. De hoofdvraag hierin is: Hoe gaat de leerling er in de praktijk wat aan hebben?

Daarin wordt gefocust op de rol die schoolleiders hebben en hoe zij elkaar kunnen helpen en versterken. De vier pijlers waar men mee aan de slag gaat zijn: taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. Na twee jaar wordt er gekeken naar de opbrengst van dit Leernetwerk en hoopt men nog beter onderwijs te kunnen aanbieden. Van Baaren: “Leerkrachten moeten steeds de juiste keuze maken in de klas. Als je dan als team, of zoals nu met drie scholen samen, daar naar gaat kijken dan kun je die keuzes nog beter onderbouwen.”

Demissionair minister Paul: “De uitdaging die deze scholen hebben is groot, maar het is fantastisch om te zien hoe ze nog beter willen worden. Dat ze inzichten willen delen en inspiratie opdoen, dat ze keuzes maken. Dat is belangrijk, ook wat je niet doet zegt veel over jou als school. Taal is de basis voor dit alles en ik ben ervan overtuigd dat er na dit eerste gesprek een mooi vervolg komt. Nu was het veel naar elkaar luisteren en nog een beetje aftasten, maar dat er hier iets moois wordt neergezet staat buiten kijf.”

Gerard Meijeringh