Richie van Choclate Company: 'deze zaak is een beleving, hier word ik blij van'
Richie van Choclate Company: 'deze zaak is een beleving, hier word ik blij van' Foto: Pedro Sluiter

Zò Chocolade Is Zwolle: Heerlijke choco van eerlijke choco

· leestijd 1 minuut Rondje Swolle

(door Peter de Jong) ZWOLLE - Met het naderen van de feestdagen komen tradities om de hoek kijken. Zoals zoete lekkernij, jong en oud houden ervan. Chocolate Company Zwolle, gevestigd in hartje centrum, is wat dat betreft een ‘place to be’. Eigenaar Richie Kartosonto vertelt er graag over.

Vier jaar actief met zijn onderneming waarover hij zegt: “dit is horeca waar ik voor gekozen heb. Een zaak met eerlijke producten, waar ik een ontmoetingsplek heb kunnen creëren voor gasten om met elkaar in gesprek te gaan.” Dat klinkt heel uitnodigend maar voor de jonge zakenman is dat eigenlijk niet meer dan normaal. Een zaak die aansluit bij zijn eigen kernwaarden met als rode draad: de verbinding. Dat alles met een productenlijn, gemaakt vanuit pure ambacht waarbij het maatschappelijk aspect niet ontbreekt. Zo komt de koffie van een boer – een estate – uit Guatemala en is de Cacao Trace een win-win situatie: een betere kwaliteit door eigen controle op het fermentatieproces waarbij de boer direct het geld plus een kwaliteitspremie ontvangt.

Levensstijl

Kartosonto, bepaald geen ochtend mens – ‘ik kom moeilijk in slaap en heb problemen met opstaan’ – heeft de afgelopen vier jaar geleerd van het bedrijf en zijn gasten. Een wisselwerking waar hij de vruchten van plukt. Of hij zichzelf is tegengekomen? “Soms wel, het kost veel energie en ik steek er veel energie in. Natuurlijk zijn er ook momenten van onzekerheid. Dan probeer ik in het moment van de dag te blijven. Ik ben een denker, ga gesprekken over het leven aan. Om mijn hoofd rustig te maken doe ik aan meditatie en luister naar of maak zelf muziek. Daar kan ik blij van worden.” Positieve energie krijgt Kartosonto ook door de verbinding met zijn gasten die hem een spiegel voorhouden. Want horeca is voor hem zoveel meer dan alleen het product. Het sluit aan bij zijn levensstijl die hij weet om te zetten in een bedrijf met persoonlijke kernwaarden.

Marcel

Een van die gasten was Marcel Stomp, koning van de salsa en helaas onlangs is overleden. Stomp was een graag geziene gast, een zonnetje in de zaak. “Marcel kwam hier redelijk vaak, dan maakte hij muziek of speelde toneel. Ook kwam het voor dat hij na sluitingstijd hier ging dansen. Voorbijgangers keken hun ogen uit. Ik mis hem.”

Feestdagen

Chocolate Company Zwolle verheugt zich op de feestdagen. “Wij maken daar altijd iets bijzonders van. Dat doen wij ook met andere tradities, zoals Halloween vorige maand. Koffie werd toen geserveerd met halloween-achtige taferelen. Het is de beleving die wij de gasten willen voorhouden. Het samen zijn, de warmte, gezelligheid en vooral, genieten. Met sinterklaas en kerst hebben wij ook verrassende koffie- en chocolademomenten. Maar ook handgemaakte producten, bijvoorbeeld een truffel kerstboom of kerstpakketten, al dan niet door de gast zelf samengesteld”, aldus Kartosonto die met zijn onderneming tevens een samenwerking is aangegaan met ‘make a wish’; van elk verkochte hotchocspoon wordt € 0,50 gedoneerd aan MAW Nederland.

www.chocolatecompany.nl