Afbeelding
Pedro Sluiter

'Het publiek ontdekt Jan Cremer nu echt als schilder'

· leestijd 1 minuut Cultuur

(door Erik-Jan Berends) BINNENSTAD ? De expositie ?Cremer in verf' is nu een maand te zien in Museum de Fundatie. Sindsdien passeerden al meer dan vijftienduizend mensen de kassa. ?Waar ik op hoopte, gebeurt?, vertelt museumdirecteur Ralph Keuning. En dan doelt hij niet op de bezoekersaantallen, maar op ?het laten zien van het fenomeen Cremer in al zijn kracht'.

?Cremer is één van de belangrijkste naoorlogse Nederlandse kunstenaars. Die reputatie heeft hij niet, maar die verdient hij wel. Ik hoop dat hij die erkenning krijgt?, aldus Keuning. Hij ziet de bezoekers erg lang in het museum blijven ?Ze tonen zich verrast, omdat Cremer natuurlijk vooral bekend is van zijn boeken. Nadat hij als tiener is begonnen met schilderen, is door het schrijven de aandacht van zijn schilderwerk weggegaan. Het grote publiek ontdekt echt nu pas Cremer als schilder.?
Twee derde van het museum is voor Cremers werk ingericht. ?Zijn werken zijn groot en erg zwaar, omdat hij veel verf gebruikt?, legt Keuning uit. ?Voor het eerst hebben we daarom wanden in ?de Wolk' geplaatst. We zijn blij met het resultaat.? Jan Cremer was een strijder die met verf tegen de conventies vocht, volgens Keuning. ?Die versloeg hij in zijn schilderijen. Aan het einde van de jaren negentig ging hij meer landschappen en zeegezichten maken. De getoonde werken zijn geprogrammeerd in de maatschappelijke context van Vrijheid. Cremer heeft een enorme morele vrijheid weten te bewerkstelligen. Een tentoonstelling werd hoog tijd en moest goed en grootschalig gebeuren. We wisten redelijk precies wat we wilden hebben en hebben er een jaar intensief aan gewerkt.?

Jan Cremer (75) begon al op zijn veertiende met schilderen. Op de grote overzichtstentoonstelling van Cremers schilderkunst in Museum de Fundatie, is zijn artistieke ontwikkeling te volgen aan de hand van zes clusters van werken. Elke cluster vertegenwoordigt een fase in zijn schilderkunstige avontuur. Tot de selectie behoren schilderijen die in de jaren zestig en zeventig door de Provincie Overijssel werden verworven. Een aantal van hen kwamen van de schilder-verzamelaar Paul Citroen, die op de academie in Den Haag een van Cremers docenten was en al vroeg oog had voor diens werk. Behalve in de kunstcollectie van de provincie, die onder beheer valt van de Fundatie, bevinden zich in de eigen collectie van het museum nog twee schilderijen van Jan Cremer, beide daterend van 1959. Woestijngevecht werd in 2014 met steun van de BankGiro Loterij verworven, Nanacht is in langdurig bruikleen verkregen van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed.

?Cremer in verf' is nog tot en met 23 augustus te zien in Museum de Fundatie.