Impuls toerisme met nieuwe ideeën en eeuwenoude merknaam Zwolle

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

ZWOLLE - Hanzstad Zwolle behoort tot de populairste steden als het gaat om 'dagbesteding'. Het meerdaags toerisme kan echter nog wel een impuls gebruiken. Die zou er kunnen komen met een nieuwe subsidieregeling van de provincie. De plannen daartoe moeten nog worden gefiatteerd, maar is dat eenmaal het geval dan komt er voor Overijssel in totaal 5,5 miljoen euro los ter promotie van het toerisme in dit landsdeel. Er geldt een maximum van tweehonderdduizend euro per project en met als eis dat meerdere marktpartijen er in samenwerken die gezamenlijk zorgdragen voor nog eens zo'n zelfde bedrag. SamenwerkingDirecteur Henk van Voornveld van Marketing Oost is blij met de regeling en het principe van co-financiering. "Als Marketing Oost kunnen we ondernemers met een goed idee helpen met de pr en stimuleren samen te werken. Dat gebeurt overigens ook al wel. Denk bijvoorbeeld aan de safari in het Vechtdal waarbij een boer en een cateraar samenwerken. Ik ben er alleen van overtuigd dat er nog meer kansen liggen. In combinatie met De Librije kunnen museum De Fundatie in zijn nieuwe vorm en Waanders in de Broeren straks een prachtige driehoek vormen. Van daaruit kun je toeristen de stad in leiden." Of naar Kampen meent Van Voornveld, want van bijtende concurrentie zal in zijn ogen geen sprake zijn. "Omgekeerd kun je bezoekers van het Ikonen Museum, de Koggewerf en het Stedelijk Museum in die plaats attenderen op wat voor leuks er allemaal is in Zwolle. Waar het om gaat, is dat er in een cirkel om Zwolle heen jaarlijks zo'n zevenhonderdduizend mensen vakantie vieren. Van die toeristen zouden er nog meer naar Zwolle en Kampen kunnen komen." De hotelcapaciteit is in Zwolle de laatste jaren fors toegenomen, constateert Van Voornveld. "Nog iets meer bed and beakfast-voorzieningen zou nog wel mooi zijn. Zoals daar nu al is Bed and Breakfast in de Kromme Jak, een prachtlocatie." In Kampen zou het oude gebouw dat de Theologische Universiteit achterlaat een prima locatie zijn voor een hotelaccommodatie vindt de directeur van Marketing Oost. Het onlangs door Stichting Kamper Kogge geopperde plan om een echte oude kogge (een middeleeuws Hanzeschip red.) -die nu nog op de bodem van de IJssel ligt- straks ten toon te stellen op een ponton in de IJssel, vindt hij een goede suggestie. "Bij Kampen moet je de verbinding maken met het water. Net zoals Zwolle staat voor culinair en dat houdt niet op bij De Librije. Je moet er alleen geen slogans aan gaan koppelen, dat werk niet. Het schijnt dat tachtig gemeenten in Nederland van zichzelf roepen dat ze veelzijdig zijn, dus daarmee val je niet mee op. 'Zwolle' zelf daarentegen is een eeuwenoude merknaam die het goed doet." Ondernemers met vernieuwende ideeën voor samenwerking kunnen bellen met IJsseldeltamarketing: (038) 468 66 59.Henk van Voornveld: "Er liggen nog meer kansen in Zwolle." Foto: BrugMedia