Afbeelding

Bouw spoortunnel en vierde perron op station Zwolle legt treinverkeer plat

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

(door Erik-Jan Berends)ZWOLLE ? Treinreizigers moeten tot en met zondag 5 augustus even afzien op station Zwolle. Veel treinen vertrekken van andere sporen en in de weekenden ligt nagenoeg het hele treinverkeer stil. Bussen staan klaar om de mensen te vervoeren.Medewerkers van ProRail delen kranten uit om de reizigers zo goed mogelijk te informeren. ?De specifieke reisinformatie blijft het belangrijkste?, zegt voorlichtster Anita Broekhuis van de Nederlandse Spoorwegen. Hoewel iedereen de overlast zal ervaren, wil ze het toch zoveel mogelijk ?leuk' houden. ?We hebben ook op andere stations mensen staan die reizigers voorthelpen. Over de hele periode zetten we wel meer dan honderd mensen in. Leuker proberen we het onder meer te maken met de krant, inclusief kortingsbonnen, medewerkers die de bagage voor reizigers dragen en een fotowedstrijd op Twitter. En daar komen nog wel een paar leuke acties bij.? Voornaamste oorzaak van alle werkzaamheden is de aanleg van de tunnel onder het spoor en de aanleg van het vierde perron voor de Hanzelijn. Daarvoor is een aantal sporen opgebroken en wordt er twee weken lang dag en nacht gewerkt.?We proberen de overlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken door het zand en het puin overdag af te voeren?, aldus projectmanager Allart Maijers van ProRail. Hij vertelt dat dinsdag het nieuwe dak over de nieuwe tunnel wordt geschoven. Voor het publiek worden de traversetrappen dan speciaal ingericht als tribunes. Maijers: ?Als het dak er op zit, kunnen we de tunnel echt gaan bouwen. Die moet eind 2014 klaar zijn. Ook voor ons een belangrijk werk, omdat we zoiets niet vaak in deze omvang doen en zeker niet in een groot en belangrijk station als Zwolle.? In de periode dat de tunnel wordt gebouwd, worden ook de roltrappen en de perrons aangelegd. Op 12, 13 en 14 oktober is er in Zwolle ook geen treinverkeer als het vierde perron daadwerkelijk wordt aangesloten. De ingebruikname is op 9 december, een paar dagen voor de officiële opening van de Hanzelijn op 12 december. Medio 2015 wordt de traverse verwijderd.?De opzet is dat we in Zwolle meer treinen tegelijk kunnen opvangen en dat ze het station sneller in- en uit kunnen rijden?, legt de projectleider uit. Met deze werkzaamheden zijn alle knelpunten volgens hem nog niet opgelost. ?Gemeente en provincie studeren nog op de verplaatsing van het busstation naar de zuidzijde van het station en de ontwikkeling van de Spoorzone. Van ons wordt in de toekomst nog meer capaciteit gevraagd dan we kunnen leveren. Dat betekent dat we kijken naar een derde of zelfs vierde spoor tot aan Herfte en het verleggen van sporen en wissels. Dat is namelijk nog de bottleneck voor het treinverkeer naar het noorden en naar Emmen.?Een aantal sporen is verwijderd om de aanleg van de tunnel en het vierde perron mogelijk te maken. Foto: Erik-Jan Berends