Afbeelding

‘Nederlander negeert hoorprobleem’

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

“Nederlanders negeren hun gehoorprobleem. Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt dat slechthorenden als het even kan een bezoek aan de audicien uitstellen, laat staan de aanschaf van een hoortoestel”, meldt Specsavers.

“Bijna 90 procent wacht minimaal een jaar, maar voor bijna een op de drie is dit zelfs langer dan vijf jaar.” Om de psychologische drempel rond de audicien te verlagen, begint Specsavers binnenkort met een voorlichtingscampagne om inwoners van Zwolle meer bewust te maken van het belang van hun gehoor. Het advies: twijfel niet en laat je gehoor eerder testen.

Nederland kent ongeveer 1,5 miljoen slechthorenden, waarvan slechts een derde een hoortoestel draagt. Het aantal consumenten dat wel eens twijfelt over zijn gehoor, ligt volgens Specsavers echter vele malen hoger. “Dit geldt namelijk voor bijna de helft van alle Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek. Niet alleen onder 60-plussers, maar ook onder de zogeheten ‘walkman-generatie’ (35 jaar en ouder) en jongeren die hun gehoor veelvuldig blootstellen aan harde muziek tijdens het uitgaan.”

Het brede maatschappelijke probleem heeft vooral grote impact op het leven van de consument zelf, aldus Tjerk Scheepstra, audicien van Specsavers Zwolle. Gedurende de 'uitstelperiode' is er namelijk wel al degelijk sprake van een afname van de levenskwaliteit: hoorproblemen grijpen vaak diep in op het sociale én het werkende bestaan van mensen. Scheepstra: “Wat veel mensen niet weten, is dat een verminderd gehoor kan leiden tot sociaal isolement en depressies. Wetenschappelijk onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat mensen met gehoorverlies meer kans hebben op het ontwikkelen van dementie. Een hoortoestel kan de kwaliteit van leven enorm verbeteren.”

Kijk voor meer informatie op www.specsavers.nl en volg Specsavers online.