Afbeelding
Pedro Sluiter

Historische stadskaart in glas-in-lood siert het Wijnhuis

· leestijd 1 minuut Algemeen

(door Erik-Jan Berends) BINNENSTAD – “Dit beeld geeft me een gevoel van warmte, liefde, sfeer”, zegt Arjan Broekman van het Wijnhuis als hij kijkt naar de nieuwe, grote glas-in-loodafbeelding in zijn grand café.

Burgemeester Henk Jan Meijer en Arie Slob, directeur van het Historisch Centrum Overijssel, onthulden woensdag de bijzondere afbeelding van zes meter breed en drie meter hoog. Het is de kaart van Zwolle, gemaakt in 1580. “Dat ging in opdracht van de Spaanse Koning”, weet Broekman. “Braun en Hoogenberg moesten alle Hanzesteden in kaart te brengen.” De horecaman steekt niet onder stoelen of banken dat hij enorm geïnteresseerd is in historie. “Dat zie je ook in mijn bedrijf, ik ben erg klassiek ingesteld. Die kant wil ik ook op, maar dat kon ik niet goed overbrengen op mijn collega’s. Om ze te laten zien wat mijn bedoeling is, zijn we in november 2016 drie dagen naar Parijs geweest.” Ze bezochten daar diverse zaken, waaronder brasserieën van 150 jaar oud. Broekman: “Je ziet daarin veel historie met toch een tijdloze sfeer. En er wordt veel glas-in-lood toegepast. Dat wilde ik ook voor het Wijnhuis, maar dan op z'n Zwols. Het Art Deco van daar past hier niet.”

Naar een voorbeeld uit het Stedelijk Museum Zwolle had hij net een schildering laten maken op de muur van het restaurant. Zo kwam hij ook in contact met het HCO waar hij oude kaarten onder ogen kreeg. “Ik zag deze waarop het Wijnhuis expliciet staat vermeld. Ik nam contact op met Arjan Boeve, één van de acht mensen in Nederland die het maken van glas-in-lood nog beheerst. Eerst hebben we de kaart op ware grootte op papier gedrukt. Toen was ik om. In januari zijn ze met de kaart begonnen en na vijf maanden was die klaar.”

De trotse horecaman wijst op het vakwerk waarmee de glaswand is gemaakt. “Het is getrokken glas, zoals men dat vroeger ook deed. De afbeelding is dus niet vlak. Zie verder die huisjes. Die zijn gemaakt met drieharige penseeltjes. De kaart is in spiegelbeeld geschilderd; de verf zit aan de achterkant. Die verf is ook op historische wijze vervaardigd. Ook alle foutjes van de kaart zitten erin. Ik wilde het zo origineel mogelijk hebben. Toen alles klaar was, moest de hele plaat acht uur op zeshonderd graden in de oven.” Links naast de afbeelding prijkt het wapen van Overijssel, rechts het wapen van Zwolle. Op het origineel staan ze boven de kaart, maar dat past op die wijze niet op de wand.

“Ik vind het gewoon heel mooi”, besluit Broekman nuchter. “Ik wil verder de ornamenten in het restaurant nog terugbrengen en het schaararmsysteem bij de luifel. Zo breng ik de historie en het gevoel van Zwolle in de zaak.”