Afbeelding

HILKE FOLKERINGA, DE CREATIEVE BURGEMEESTER VAN ZWOLLE

· leestijd 2 minuten Rondje Swolle

Rondje Extra: Thecla Bodewes introduceert de nieuwe Zwolse theaterdirecteur

Door Peter de Jong

De Zwolse theaters hebben een nieuwe directeur; Dat nieuws is u vast niet ontgaan. Met Hilko Folkeringa krijgt de stad, mits alles naar wens en verwachting verloopt, wellicht de juiste man op de juiste plek. Thecla Bodewes, voorzitter van de Raad van Toezicht Zwolse Theaters, is buitengewoon verheugd dat de plek van voorganger Margreet Wieringa met de komst van Folkeringa wordt ingevuld.

Was het een moeilijke zoektocht? “Van de Wadden tot Limburg, uit alle streken hebben zich kandidaten aangemeld. Voor ons was een belangrijk criterium dat de opvolger van Margreet zich in Zwolle ging vestigen. Immers, de directeur van de Zwolse Theaters zie ik als de creatieve burgemeester van de stad. De hoeveelheid sollicitanten kun je vertalen als een compliment voor de stad. Men wil hier graag werken.”

Wat gaf de doorslag om Folkeringa te benoemen? “Hij heeft alles en beschikt over ervaring. Zowel naar overheden als op theatergebied. In onze zoektocht hadden wij op een gegeven moment een lijst van zes, geschikte kandidaten. Het werd een nek-aan-nek race. De volledigheid van Folkeringa gaf uiteindelijk de doorslag. Belangrijk, want het is publieksgeld waarmee gewerkt wordt. Bovendien is de nieuwe directeur een echte mensenmens. Zijn leven is theater. Dat de keuze unaniem was blijkt ook uit het gegeven dat zowel het managementteam als de Ondernemingsraad tot eenzelfde conclusie zijn gekomen.”

Voorganger Margreet Wieringa bleef slechts drie jaar in Zwolle. Wat zijn de verwachtingen met Folkeringa? “Drie jaar is inderdaad wat kort maar is tevens een compliment voor Zwolle. Zoals het altijd gaat is niemand onmisbaar. Toch had ik zoiets van, potjandrie, ze gaat ons verlaten. Wat ze wel achterlaat is een prachtige strategie. Het mooie van Margreet is ook dat de Zwolse Theaters nu gezien kunnen worden als de achtertuin van het De La Mar Theater in Amsterdam.”

De zomermaanden zijn voor theaters vaak een mindere periode. Hoe kijkt u daar tegenaan? “Wij als Raad van Toezicht zijn daar al langer mee bezig. Een eerste slag is al geslagen door de verbinding met het Stadsfestival. Maar er moet meer komen, dat is ook onze strategie.”

Om de woorden van Wieringa nog maar eens te gebruiken: de Zwolse Theaters nemen een sterke positie in. Wat is die positie? “Het sterke punt is, dat wij zoveel mogelijk aan de theaters willen verbinden. Het Stadsfestival is daar een recent voorbeeld van. Maar ook het onderwijs, de Young Ones; kennis moet je bundelen, dat maakt de positie sterk. Twee theaters in een stad, heel verschillend van beleving. Odeon wordt geroemd om de sfeer. De Spiegel een locatie waar artiesten van nationale allure graag willen optreden.”

Wat is voor de Raad van Toezicht belangrijker: de financiën of de programmering? “Beide, het een kan niet los worden gezien van het ander. Kleinschaligheid mag, maar een zaal met slechts drie bezoekers kan natuurlijk niet. Gelukkig lukt het ons steeds beter om met gevarieerde programmering steeds meer mensen naar het theater te halen. Van jong tot oud.”

Tot slot, hoe vaak bezoekt u het theater? “Heel veel maar dat was voor mijn tijd bij de Raad van Toezicht ook al het geval. Ik koop kaarten voor diverse voorstellingen. Soms ga ik met de kinderen, dan neem ik vrienden mee. Omdat ik vloeiend Frans spreek hebben frans-talige programma’s een lichte voorkeur. Naast klassieke concerten, daar geniet ik van.”