Afbeelding

Zwolle, de ‘meest relaxte stad van Nederland’

· leestijd 2 minuten Rondje Swolle

(door Peter de Jong) ZWOLLE - ‘Werken aan een toekomstbestendige en bruisende binnenstad van Zwolle’. Dat is het uitgangspunt van het ZwolleFonds, een samenwerkingsverband tussen ondernemers vanuit de detailhandel, horeca en publieksgerichte ondernemingen. Theo Runhaar is bestuurslid, geboren onder de Peperbus, kent de stad op zijn duimpje en schrijft gastvrijheid met HOOFDLETTERS.

Betrokkenheid uit de stad, daar draait het om als het gaat om de stad te ‘verkopen’ of te ‘vermarkten’. Runhaar is enthousiast, ziet volop kansen en heeft zijn betrokkenheid sinds verleden jaar ten dienst van het ZwolleFonds gesteld. De huidige regiovoorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland zit bijkans op het puntje van de stoel als de naam Zwolle valt. “Laatst zagen wij een filmpje over gastvrijheid in Londen. ‘How can i help you’ was de insteek. Anders gezegd, waar vind je wat in een stad? Dat heeft ons van het ZwolleFonds aan het denken gezet.”

“Zoals over de routing in de Zwolse binnenstad. Ben je hier niet bekend, vind dan maar eens vanaf de Grote Markt de Sassenpoort, Waanders of de Fundatie. Dit bracht ons op het idee om een mobiele info service op te zetten, die in de ochtend de bezoeker bij het station welkom heet, de hele middag in de binnenstad rond rijdt, en mensen in de namiddag weer uitzwaait. Dat heeft geresulteerd in een City Info fietstaxi die bezoekers informatie geeft over winkels, horeca, musea en evenementen. Laten we eerlijk zijn, deze leuke City Info fiets met een gastheer is toch een ludieke en dynamische manier om de bezoeker een stuk beleving van Zwolle mee te geven.”

“Deze plannen konden uitgevoerd worden door de enthousiaste hulp van Inge Maas de binnenstad manager en o.a. Jeroen van Doornik en Lydia Kramer die de ontwerpen voor hun rekening namen. En natuurlijk niet te vergeten Arjan van Fietsjoe .Vanaf vorige maand rijdt deze unieke City Info fiets door de stad met binnenkort extra ondersteuning van een promo bakfiets die gadgets en presentjes aan bezoekers uitdeelt. Ik zeg, ‘welkom in Zwolle’. Om bezoekers nog meer aan Zwolle te binden, gaat dit promotie team op parkeerplaatsen en bij de bewaakte fietsstallingen ansichtkaarten uitdelen die mensen kunnen versturen met de vraag : wanneer zien wij jullie in Zwolle ?”

Butlers

“En er is meer; vanaf volgende maand zullen butlers het straatbeeld van de Luttekestraat bepalen. Een idee van Arno de Boer die zelf jarenlang butler bij de Librije is geweest. Er wordt gestart met drie butlers die bezoekers, als zij dat wensen, helpen met het dragen van de tassen of hun stoel aanschuiven bij een horecagelegenheid. Ik vind het hartstikke leuk en bezoekers worden hiermee verrast. Op deze manier kun je onderscheidend bezig zijn en je winkelgebied extra aandacht geven.”

Gastvrijheid en beleving

“Dat zijn de belangrijkste kernwaarden van de stad. Zwolle presenteren als een gastvrije stad waar veel gebeurt, waar het goed winkelen en uitgaan is met leuke evenementen in een prachtige historische omgeving. Dat bezoekers na afloop zeggen, goh, wat een leuke stad is dat. Gastvrijheid is zintuigelijk en dus een subjectieve waarneming. Hoe positiever die ervaring is, hoe groter de kans dat hij of zij eens terugkomt. Toch kun je de stad moeilijk omschrijven met één woord, in tegenstelling tot andere steden. Neem Eindhoven, dat is de lichtstad. Of Rotterdam, super moderne havenstad.
En Zwolle dan? Daar is niet zo gauw een quote voor te bedenken. Vraag je het mij op de man af, dan zeg ik: Zwolle is de meest relaxte stad van Nederland. Iedereen doet een beetje, samen doen we veel.”