Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Loodgieters kunnen niet meer adverteren op Google. Wat nu?

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

“Google doet advertenties voor loodgieters in de ban”, zo luidden onlangs de koppen. Het klopt inderdaad: sinds februari 2024 staat Google geen advertenties voor loodgietersdiensten meer toe. Waarom? Simpelweg omdat er te veel louche bedrijven en oplichters waren die via Google Ads actief waren in deze branche. Maar wat betekent dit nu voor betrouwbare loodgietersbedrijven en consumenten die dringend een loodgieter nodig hebben? En wat zijn de alternatieven om je als loodgieter online te profileren? B&S Media Internetmarketing uit Kampen helpt je op weg.

Wat ‘doet’ Google Ads?

Google Ads is voor bedrijven een geweldig platform om direct mensen te bereiken die specifiek op zoek zijn naar producten, diensten of gerelateerde onderwerpen. De betaalde zoekresultaten verschijnen bovenaan in Google, boven de organische (niet-betaalde) resultaten. Je herkent ze aan het woord ‘Gesponsord’. Welke advertenties er precies verschijnen wordt bepaald door middel van een geavanceerd systeem van biedingen.


Consumentenbond grijpt in

Voor consumenten die op zoek zijn naar “riool ontstoppen Kampen” of dergelijke diensten ligt de druk vaak hoog. Zij hebben een probleem dat snel opgelost moet worden. De neiging om dan op het eerste zoekresultaat te klikken is groot. In principe kan iedereen met een Google Ads-account en een website adverteren op Google en voor bezoekers is het lastig om in een oogopslag te zien of het om een betrouwbaar bedrijf gaat. Ziet de website er ook nog enigszins professioneel uit, dan wordt al snel de telefoon gepakt. Veel consumenten zijn op deze manier slachtoffer geworden van oplichters, die mensen geld uit de zak kloppen door vage constructies met hoge meterprijzen, voorrijkosten en gereedschapskosten.

Het was een dringende kwestie waar de Consumentenbond bij Google op aandrong, met als resultaat dit advertentieverbod. Dit is vergelijkbaar met het advertentieverbod dat al eerder werd opgelegd aan slotenmakers.

Wat betekent dit voor eerlijke loodgieters?

Het gevolg van dit advertentieverbod is voor eerlijke loodgieters hetzelfde als voor de oplichters: ook zij kunnen niet meer van Google Ads gebruik maken om hun diensten aan de man te brengen. Wie op zoek is naar een loodgietersbedrijf of ontstoppingsdienst, kan deze nog wel gewoon vinden in de organische resultaten. Oplichters werken meestal snel: advertenties aanmaken, klanten (slachtoffers) binnenhalen, even flink cashen en de boel weer opdoeken. Om in de organische resultaten te verschijnen is doorgaans meer tijd en moeite nodig. De kans is nu dus een stuk groter dat je te maken hebt met een betrouwbaar loodgietersbedrijf.

Heb je zelf een loodgietersbedrijf, laat je dan niet ontmoedigen: er zijn nog steeds manieren om online zichtbaar te blijven en nieuwe klanten te bereiken. Bijvoorbeeld door te zorgen dat jouw website beter vindbaar wordt in de organische zoekresultaten en in Google Maps. Je leest er alles over op B&S Media’s blog: Waarom SEO voor loodgieters écht onmisbaar wordt. Hieronder het korte verhaal.

Toch bovenaan in Google met je loodgietersbedrijf

SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, wordt nu nóg belangrijker voor loodgieters. Het is dé manier om ervoor te zorgen dat jouw website hoog scoort in de organische zoekresultaten van Google. Hoe hoger je staat, hoe groter de kans dat potentiële klanten op jouw website klikken. Belangrijke SEO-activiteiten zijn bijvoorbeeld het optimaliseren van je website en het plaatsen van teksten over specifieke onderwerpen. Veel mensen zijn lokaal op zoek zijn naar loodgietersdiensten, dus het is aan te raden om de locatie mee te nemen. Zo ‘target’ je zoekwoorden die voor jouw bedrijf belangrijk zijn zoals “loodgieter (woonplaats)” of “wc ontstoppen (woonplaats)”. Door ook je Google Bedrijfsprofiel te optimaliseren en positieve recensies te verzamelen, vergroot je je kansen om lokaal gevonden te worden.

Je website blijft belangrijk

B&S Media raadt aan om vooral het belang van een goed ontworpen en goed werkende website niet te vergeten. Met een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke website vergroot je de kans dat bezoekers contact met je opnemen. Door transparant te zijn in je werkwijze en de kosten, en je bedrijfs- en contactgegevens duidelijk te vermelden, kun je betrouwbaarheid uitstralen naar potentiële klanten. En betrouwbaarheid is belangrijk in de wereld van afvroer- en rioolontstoppers, zoals wel blijkt uit het advertentieverbod voor loodgieters.

Online succes voor loodgieters

Hoewel het verbod op Google Ads een uitdaging kan zijn, zijn er nog steeds tal van mogelijkheden om als loodgieter online succesvol te zijn. Bij B&S Media Internetmarketing staan de specialisten klaar om je te helpen bij het implementeren van deze strategieën en het behalen van online succes voor jouw loodgietersbedrijf.