Verkeerslichten als troef

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

ZWOLLE - De gemeente heeft besloten om de verkeerslichten van de Brederostraat naar de Ceintuurbaan en Boerendanserdijk wat 'te knijpen' ten faveure van die op de Ceintuurbaan ter hoogte van de Brederostraat en Boerendanserdijk. Op die manier wil de gemeente voorkomen dat weggebruikers die vanaf Oosterenk komen vanwege een opstopping voor het stadion op de Dr van Heesweg kiezen voor de route door de Wisptrik, zo meldt een woordvoerder van de gemeente. 

"Met dergelijke finetuning proberen  we sowieso rondom de werkzaamheden op de Ceintuurbaan overlast voor automobilisten en buurt zoveel mogelijk te beperken." Het weren van vrachtverkeer in de Wipstrik is echter een lastige zaak, ook met het oog op mensen die gaan verhuizen, zo stelt de woordvoerder.

In reactie op de wens voor een andere inrichting van de 30-kilometer-zone refereert hij onder andere aan de bordjes die bij kruisingen van de Brederostraat met andere straten zijn geplaatst. Die wijzen weggebruikers er nu op dat, in tegenstelling tot vroeger toen het nog geen 30-kilometer-traject was, de kruisingen overal gelijkwaardig zijn en verkeer van rechts dus voorrang heeft. Dit om de snelheid er uit te halen. De enige niet-gelijkwaardige kruisingen in de Wipstrik zijn de kruisingen met de Tesselschadestraat omdat dit een hoofdfietsroute is.  De woordvoerder beaamt dat het even kan duren voordat weggebruikers geattendeerd door de bordjes hun rijgedrag aanpassen, maar dat ieder daar wel zelf verantwoordelijk voor is. Wat betreft de Tesselschadestraat benadrukt de gemeente dat het een busroute is met snelheidsremmende kruispuntplateaus. "Meer snelheidsremmende maatregelen nemen is onwenselijk, juist omdat het een busroute is", verklaart de zegsman.