Nieuw kaartspel moet jongeren alert maken op pestgedrag via social media

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

(door Erika Schuuring)ZWOLLE - Jongerenorganisatie YMCA lanceerde onlangs, in samenwerking met KerkopKop een spel over pestgedrag en sociale media. ?TOK TOK, herrie in het hok' stimuleert de bewustwording van het cyberpesten bij kinderen van 8 tot 14 jaar.Dat gebeurt op een speelse, humoristische manier. ?Eén op de vijf kinderen geeft aan gepest te worden?, zegt Hugo Bosch, spelmaker en derdejaars student Pedagogiek. ?De impact van sociale media is enorm. 98 procent van de kinderen zegt internet te gebruiken en 88 procent is dagelijks online. Meisjes pesten door doelbewust te stoken in vriendschappen en relaties. Zij verspreiden digitaal roddels door foto's te plaatsen of verhalen te schrijven.? GroepsgedragHet kaartspel laat kinderen pesten op sociaal emotioneel niveau beleven en ervaren. ?Hoe voelt dat nou om gepest te worden??, aldus Hugo. Het is een inventarisatiemiddel om te zien hoe groepsgedrag werkt en kan dat ook bespreekbaar maken. Online is op www.tokkelnet.nl ook de educatieve handleiding te downloaden.DiepgangHet gezelschapspel met diepgang is bedoeld voor kinderen van 8 tot 14 jaar. Het idee komt voort uit de roman Animal Farm van George Orwell waar de mensen van de boerderij worden verstoten en varkens de macht overnemen. De sociale media zijn het kippenhok of fungeren als de klas. De haan is boer Jan, ofwel de leerkracht. Als de boer weggaat uit het hok, valt de controle weg.Hugo legt het spelverhaal uit. ?In het begin was het rustig in het hok. Als iemand een grote snavel had, werd er iets van gezegd. Toen de mensen computers kregen, kocht boer Jan die ook voor de kippen. Ze ontdekten tokkelnet.nl en elke kip maakte z'n eigen profiel aan. Ze konden ook vrienden toevoegen. Zo werd Pestkip, de gemene kip die altijd de baas wilde spelen, vrienden met Scharrelkip. Plaagkip, die van grappen maken houdt, gaat nooit te ver en is bevriend met Piepkuiken. Dit kuikentje is nogal onhandig en wordt door Pestkip bedreigd.?ProfielkaartIedere speler krijgt een profielkaart. Hierop staat wie zijn vrienden zijn. Iedereen probeert zo snel mogelijk vijf eieren van zijn eigen kleur te verzamelen. ?De Pestkip kun je bewust geven aan bepaalde kinderen. Op de tokkelkaart van Scharrelkip aan Piepkuiken staat bijvoorbeeld: ?Hé Piep, we pakken je nog wel een keer achter het kippenhok, dan gaat je bril d'r ook aan!'. Je ziet dat kinderen na afloop goed weten welke rol ze hadden. Vaak levert de directe aanpak niet veel op. Als je vraagt: ?Vind jij pesten stoer?', dan volgt meestal een sociaal wenselijk antwoord. Als kinderen het spel spelen, worden zij zich bewust van hun gedrag en daar heb je uiteindelijk meer aan'', besluit Hugo.Spelmaker Hugo Bosch: ?De impact van sociale media bij pesten is enorm.? Foto: Erik-Jan Berends

Burgemeester Snijders kijkt goedkeurend naar het blauwvingerhandje. Rechts Kees Klaassen.
Blauwvingerhandjes spelen in op het? 'echte' Blauwvingerverhaal Algemeen 24 apr, 17:35
Afbeelding
Schoonebeeker heideschapen ideaal voor landschapsbeheer in Zwolle Algemeen 24 apr, 16:32
De gevelletters worden onthuld
Dagcentrum De Golfslag viert 50-jarig bestaanWethouder De Jong opent feestweek Nieuws Ingezonden 24 apr, 16:30