Afbeelding

Biograaf transportbedrijf Rein de Jong houdt vaart er in met emotie en feiten

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Christiaan Schutte)

HEERDE / ZWOLLE – Het zal je baas maar zijn. Werk je een nacht door om een vrachtwagen weer goed de weg op te krijgen, word je de volgende ochtend uitgefoeterd als je een kwartier te laat op je werk verschijnt. Als de baas tijdens wéér uren overwerk in het holst van de nacht een doos karbonades brengt, blijkt hij het echter toch goed met je voor te hebben.

Rein de Jong van het gelijknamige transportbedrijf in Heerde was volgens auteur-uitgever Willem Vermeulen een nogal controversiële man. Velen liepen met hem weg, anderen juist helemaal niet. Hij was even daadkrachtig als wispelturig. In het boek ‘Rein de Jong, van beurtvaart tot wegtransport’ dat Vermeulen schreef over het in de hele regio bekende transportbedrijf, dat nauwe banden onderhield met Zwolle, neemt niet alleen Rein maar de hele familie De Jong een centrale plek in. “Het interessante aan een familiebedrijf vind ik de emotie. Die heb je niet in een niet-familiebedrijf. Overlijdt bijvoorbeeld de vader, dan kan dat meteen gevolgen hebben. Ruzies kunnen eveneens van directe invloed zijn op familie en bedrijf. Daar staat tegenover dat familiebedrijven vaak realistischer zijn. Men zal eerder geneigd zijn een jaar genoegen te nemen met alleen quitte spelen. Zolang het voortbestaan maar wordt verzekerd.” Om die reden is een familiebedrijf vaak een langer leven beschoren, weet Vermeulen, die in de jaren zestig van de vorige eeuw als kind op een boerderij net buiten Voorthuizen woonde, pal aan een verkeersweg. Het was er, in zijn herinnering, altijd super druk. Heel wat ongelukken zijn er gebeurd. Niet zo mooi zou je zeggen, maar de schrijver bekeek dat toen met de blik van een kind. De weg was de plek waar het avontuur lonkte. Daar ontstond zijn liefde voor transport. Veel vrachtwagens van De Jong kwamen weg bij Scania in Zwolle. Rein de Jong heeft in de loop van de jaren via Scania-importeur en -dealer Beers’ Zonen meer dan 250 Scania’s van de fabriek afgenomen. Het transportbedrijf dat met name vloeibare chemicaliën en levensmiddelen vervoerde, had ook klanten in de Hanzestad, waaronder het Esso-depot aan de Katwolderweg. Andere klanten in Zwolle waren lange tijd houthandel Huyskamp en Reinders, een fabrikant van eetbare oliën en vetten. Vermeulen wijst in zijn boek een foto aan waarop een vrachtauto van De Jong in Zwolle is gehuldigd. De versierde wagen deed in 1947 mee aan een défilé ter omlijsting van de feestelijke opening van de Oude IJsselbrug. Feitelijk gezien de heropening, want de brug die de hoofdstad van Overijssel verbindt met Gelderland was aan het begin van de oorlog opgeblazen, opnieuw geconstrueerd en aan het eind van de oorlog opnieuw opgeblazen. Na thuiskomst in Heerde ging de versierde vrachtwagen op de foto. Het boek staat vol met prachtige foto’s waar de liefhebber zo dol op is. Vermeulen: “Met boeken over vrachtwagens en transport bedien ik een nichemarkt, maar wel een met een vrij grote en zeer geïnteresseerde doelgroep.” Vermeulen gaat niet in op technische details. Het gaat hem om het verhaal dat hij met de nodige vaart vertelt. “Het moet informatief zijn en makkelijk leesbaar.” Dat het desalniettemin een dik boek is geworden met harde kaft en van goede kwaliteit – ‘de kick voor mij is dat ik iets moois maak, rijk hoef ik van deze hobby niet te worden’ - heeft te maken met de lange geschiedenis van Rein de Jong. Een verhaal dat omstreeks 1850 begint in de beurtvaart. Als het watertransport meer concurrentie krijgt van gemotoriseerd wegtransport van deur tot deur besluit het bedrijf de overstap te maken naar vrachtauto’s. In 1953 krijgen de twee broers De Jong die dan samen het transportbedrijf hebben, Dirk en Rein, ruzie en ontstaan er twee bedrijven. Het bedrijf van Dirk de Jong wordt later weer overgenomen door kinderen van Rein. In 1971 volgt een overname door Van Gend & Loos. In de praktijk blijft alles bij het oude, inclusief de naamvoering. Na nog een paar keer te zijn gewisseld van eigenaar gaat het bedrijf op in de Harry Vos Transport Group in. Deze keer is het een totale integratie, het einde van Rein de Jong Transport. Het boek (39,95 euro) is verschenen bij Uitgeverij Willem Vermeulen en is te bestellen via de website www.uitgeverijwillemvermeulen.nl.

Burgemeester Snijders kijkt goedkeurend naar het blauwvingerhandje. Rechts Kees Klaassen.
Blauwvingerhandjes spelen in op het? 'echte' Blauwvingerverhaal Algemeen 24 apr, 17:35
Afbeelding
Schoonebeeker heideschapen ideaal voor landschapsbeheer in Zwolle Algemeen 24 apr, 16:32
De gevelletters worden onthuld
Dagcentrum De Golfslag viert 50-jarig bestaanWethouder De Jong opent feestweek Nieuws Ingezonden 24 apr, 16:30