Afbeelding

Schoolteam Cele Racing maakt in sneltreinvaart super zuinige auto

· leestijd 2 minuten Algemeen

ZWOLLE – Zestien middelbare scholieren van het Gymnasium Celeanum doen in mei mee aan de kwalificatie voor de Shell Eco Marathon, een duurzaamheidswedstrijd. De teamnaam Cele Racing doet vermoeden dat ze als eerste willen finishen. In werkelijkheid is echter hun doel om met een elektrisch aangedreven auto vijf rondes te rijden op 1 Kilowattuur (kWh).

Wel is het een race tegen de klok. De elektrische auto wordt zo goed mogelijk geprepareerd en met de sponsoring houden ze de vaart er in.

Namens Cele Racing schuiven Emily van Dijk (pr), Mikal Hakvoort (sponsoring) en de twee techneuten Ivo Blok en Robert Jan Medendorp aan voor een interview. Dit op het moment dat er nog twee maanden te gaan zijn tot aan de kwalificatie voor de Shell Eco Marathon in Rotterdam. Dat deze ecologisch verantwoorde race (met auto’s die rijden op het equivalent van 1 kWh of 1 liter brandstof) uit de koker van Shell komt, als exploitant van fossiele brandstoffen, is een tikkeltje ironisch geeft Mikal toe. “Tegelijkertijd geeft het aan dat ook Shell beseft dat het klimaat heel belangrijk is. Het is goede pr voor ze.”

De weg die is uitgestippeld voor de leerlingen voert van Rotterdam naar Londen in 2020. Dat is althans het doel legt Emily uit. “In Rotterdam gaat het er om dat we vijf ronden kunnen rijden en nog een deels gevulde accu overhouden. Dan hebben we ons gekwalificeerd voor Londen waar het doel zal zijn om zo ver mogelijk te rijden op 1 kWh.” Over hun winstkansen in Londen zijn ze realistisch. Als een van de drie middelbare scholen die meedoen in een veld van hogescholen en universiteiten uit alle windhoeken is het niet echt een haalbare kaart. Robert Jan: “Op universiteiten is gewoon meer kennis aanwezig. Er zijn ook teams die meedoen met een waterstofauto. Van universiteiten zullen wij niet winnen.”

Beste

Dat neemt niet weg dat het natuurlijk wel prachtig zou zijn als Cele Racing het beste middelbare schoolteam blijkt te zijn. Robert Jan geeft die ambitie een impuls door zich over de elektromotor en de wisselwerking met de accu te ontfermen. Ivo houdt zich bezig met het frame van de auto. “De carrosserie moet van licht materiaal zijn en een heel goede cw-waarde hebben.” Het woord auto moet overigens in de meest basale vorm worden opgevat. Het is een lichtgewicht driewieler in banaanvorm. Mikal: “Er is ook een klasse van auto’s die een bepaalde vorm van comfort hebben. Onze auto is een soort van prototype waarin je in liggende houding kunt zitten met als enige doel om zo ver mogelijk te komen.”

Gewicht

Wat ook meehelpt, is dat straks de scholier met het laagste gewicht plaatsneemt in de auto. Dat is Aukje Land. Het minimumgewicht van de coureur mag niet lager zijn dan vijftig kilo. Verder heeft Shell een flink aantal voorwaarden opgesteld die vooral samenhangen met veiligheid. “Als daaraan niet wordt voldaan, mag je niet eens de baan op”, vertelt Emily. Ivo vult aan: “Zo is een firewall tussen de batterij en het zitcompartiment verplicht voor het geval de batterij vlam vat.”

Praktijkervaring

Het hele project van techniek, samenwerking en pr is bijzonder leerzaam. “Dit is in mijn ogen het leren van de toekomst. Je leert samenwerken en doet praktijkervaring op naast de theorie op school”, verwoordt Robert Jan de gedachten van de vier.

Wie de scholieren wil steunen, of dat nu financieel is dan wel met materiaal of kennis, kan terecht op www.celeracing.nl voor meer informatie en contactgegevens. Bedrijven kunnen kiezen uit sponsorpakketten waar naamsbekendheid tegenover staat.