Matthijs de Jong
Matthijs de Jong Pedro Sluiter

Maak gastvrijheid breder, ook in de opleiding

· leestijd 2 minuten Rondje Swolle

(door Peter de Jong)

De horeca schreeuwt om personeel, vooral koks. Maar wat, als vooropleiding niet direct aansluit bij de wensen – lees ook interesses - van potentiele horecawerknemers? Het antwoord lijkt, zo op het eerste gezicht, voor de hand liggend; stem opleiding en vraag beter af op het aanbod. Werkt het in de praktijk al zo?

Matthijs de Jong (41) is accountmanager horeca, reizen en dienstverlening op Deltion. De Jong is geboren in de horeca – in het hotel van zijn ouders- , volgt de hogere hotelschool in Leeuwarden om vervolgens bij meerdere werkgevers op diverse terreinen een staat van dienst op te bouwen. “Horeca is mij met de bekende paplepel ingegoten. Bij mij zit het in de genen, ik ben ermee besmet. Toen ik amper elf jaar was, stond ik al achter de receptie bij midget golf”, zegt De Jong. GASTHEERSCHAP, hij schrijft dat woord graag in hoofdletters. In zijn huidige baan op Deltion heeft hij, naar eigen zeggen, zijn handen redelijk vrij. Onderwijs en bedrijven verbinden, dat is kort door de bocht waarmee deze manager de boer op gaat. Waarbij tradities best doorbroken mogen worden om nieuwe doelgroepen te bereiken. “Als iedereen personeel wil maar er minder kids zijn, wordt het moeilijk om aan die vraag te voldoen.”

Vorig jaar is Deltion gestart met een beroepsgerichte koks opleiding, in totaal 25 lesdagen die werd afgesloten met een branche diploma. Geen MBO status waardoor de kosten van deze vakopleiding door de cursisten zelf of de werkgever werden betaald. Volgens De Jong succesvol want de cursisten waren allen mensen met liefde voor het vak, die op ontdekkingstocht gingen en in hun beleving de passie voor werken in de horeca hebben aangewakkerd. “Die zijn dus langer houdbaar in de horeca. Zij willen carrière maken en hebben geleerd wat zij moesten leren. Een belangrijk gegeven”, aldus De Jong.

Upgrade jezelf

Om het leeraanbod in de horeca te verbreden, naast het traditionele onderwijs ook heel vakgericht opleiden, biedt ‘upgrade jezelf’ financiële armslag. Een initiatief van 19 samenwerkende gemeenten onder de naam Regio Zwolle waarbij per inwoner € 1,80 in kas is gestort. De provincie heeft het totaal bedrag verdubbeld. “In dat potje zit inmiddels meer dan een miljoen voor een aantrekkelijke arbeidsmarkt die tegen een stootje kan. Dus met voldoende gekwalificeerd personeel. Niet alleen voor de horeca, voor alle bedrijfstakken. Dat geeft ruimte aan talent en individuele groeikansen.” Een mooi initiatief, vindt ook De Jong. Bij- of omscholen, workshops, nieuwe leergangen (denk aan de opleiding restaurantmanager waarbij Deltion nauw samenwerkt met lokale horecabedrijven), Deltion doet mee.

Horecavisie Zwolle

Waar de school niet bij betrokken was, is de nieuwe Horecavisie Zwolle. Vreemd? De Jong twijfelt, houdt een slag om de arm, misschien een plan dat toch meer over bestemmingen, dus lokaal politiek beleid gaat. Hoewel, hospitality in een groeistad die steeds meer bezoekers mag verwelkomen, zo’n stad heeft natuurlijk belang bij een opleidingsinstituut dat juist dat aspect omarmt. “Zwolle als gastvrije stad in de regio moet er alles aan doen dat gastheerschap in alles zit”, aldus De Jong. “Maar communiceer begrijpelijk. Met Jip en Janneke taal. Niet iedereen kent onze afkorting BBL – beroeps begeleidende leerweg -of BOL dat staat voor beroeps opleidende leerweg.”

Maandag (vanavond) 17 juni 2019 17.00-20.30 uur: informatieavond Deltion, docenten en studenten geven informatie over opleidingen.