Wim Sips in zijn IJssalon Lutteke.
Wim Sips in zijn IJssalon Lutteke. Foto: Pedro Sluiter

(W)ijs vanuit een groene gedachte

· leestijd 3 minuten Algemeen

(Door Peter de Jong)

ZWOLLE - In het afgelopen weekend officieel geopende Museumkwartier van Zwolle huisvest sinds verleden jaar een nieuwe ijstijd. De naam: IJssalon Lutteke en die naam doet vermoeden dat het hier om ijs in de Luttekestraat gaat. Juist beantwoord, op naar nummer 29 om kennis te maken, te proeven en een koffie-to-go bij afscheid.

Wim Sips (28) is de man die verleden jaar juni aan een totaal nieuw traject binnen zijn inmiddels rijkelijk gevulde cv is begonnen. Ga maar na: backpacker in AustraliĆ« en Nieuw Zeeland, stagiair evenementenbranche bij Warchild, grondsteward op Schiphol, reisspecialist Verre Reizen om aansluitend de sprong in het diepe te wagen: zelfstandig ondernemer. 

Niet zomaar eentje, nee, want van huis uit is Sips grootgebracht met de ā€˜groeneā€™ paplepel. ā€œDat kun je wel zeggen met een vader die bioloog isā€, vult Sips gelijk maar aan. De toon is gezet, dit wordt een gesprek met een mooie gedachte: een betere wereld begint immers bij jezelf. Notabene op vrijdag de 13e, gelukkig heeft Sips weinig met bijgeloof. ā€œHet getal 13 vind ik een mooi getal, ik hecht daar verder geen waarde aan. Pech? Ik ken het eigenlijk niet. Een ongeluksgetal? Ik hoop vandaag veel ijsjes te mogen verkopen.ā€ Hoe nuchter kun je zijn!

Nuchterheid, het lijkt een karaktertrek van Sips, zeker ingegeven door zijn jeugd want de ijsman van tegenwoordig bracht een groot deel van zijn jeugd door in het noorden des lands waar hij onder meer de Hogere Hotelschool in Leeuwarden heeft gevolgd. De groene gedachte werd thuis gevormd, vakanties werden hoofdzakelijk in een natuurrijke omgeving doorgebracht en bij voorkeur niet in een toeristische area. 

ā€œEen beetje wildlifeā€, zegt Sips. Na zijn studie aan de Hotelschool verkast de noorderling naar het ā€˜wildeā€™ westen waar hij tot de ontdekking komt dat het ondernemen vanuit duurzaamheid dichter bij zijn werkethos -creatief ondernemen geeft vrijheid - past. Die kans doet zich verleden jaar voor in Zwolle waar een alleraardigst woon-werk pand te koop staat. 

Vooral oudere Zwollenaren kennen dit pand nog als het Amsterdams Broodjeshuis van weleer. ā€œIk zag het op Funda te koop staan. De prijs was aantrekkelijk, zeker als je de koopprijzen in het Westen gewend bent. Al bij mijn eerste kennismaking voelde ik een klik. Dat geldt zowel voor het pand als voor de stad Zwolle. Een stad die mij niet helemaal onbekend is vanwege in deze regio wonende familie (Paping in Zwolle en Ommen/PdJ).ā€

Met nul kennis van ijs is Sips van mening dat een kleine ijssalon de perfecte invulling voor het pand is. ā€œIk heb het anders dan anders gedaan. Eerst een pand zoeken en dan een concept bedenken met Ć©Ć©n absolute vereiste: het moet biologisch zijn, het is mijn passie. Op Google ben ik gaan zoeken naar leveranciers en door veel te lezen heb ik mij kennis over ijs aangeleerd. De google zoektocht bracht mij bij een biologische boerderij in Hoogeveen met eigen bio koemelk. Om het plaatje compleet te maken werk ik ook met bio wafels en bio slagroom ā€“ ik meng dat zelf met bio suiker ā€“ terwijl ik in plaats van plastic lepeltjes de houten versie gebruik. Het is te gek voor woorden dat plastic lepeltjes zomaar in de gracht worden gegooid. Dat wil ik absoluut niet op mijn geweten hebbenā€, zegt deze gedreven ondernemer.

Een kleine winkel met veel persoonlijk contact, Sips is helemaal in zijn nopjes. In zijn enthousiasme gaat hij zelfs verder want bij hem proef je puur Zwols. Wat is dat eigenlijk? Sips: ā€œIk ervaar hier nuchterheid die mij aanspreekt. Bij een nuchtere en schone stad hoort nuchter ijs, met lokaal en regionale producten.ā€ 

Toch gaat de voormalige noorderling enige gewaagdheid niet uit de weg. Zo heeft hij in de ijssalon een spreuk hangen die hij vooraf even heeft getoetst bij zijn ouders. ā€˜Itā€™s not gonna lick itselfā€™, Sips ouders moesten er om lachen en klanten vinden het vaak zo leuk dat er inmiddels tientallen selfies van die spreuk gemaakt zijn. ā€œIn deze ijssalon ben je geen nummer, neem vooral de tijd bij het maken van jouw keuze. Ik maak graag een praatje met hen, dat geeft binding en ik ben zoals ik ben. Geen Italo maar een gewone Hollandse jongen die gewoon Hollands ijs verkoopt. What you see is what you get, anders gezegd, wat je geeft, krijg je terug. Trouwens, ik verkoop ook milkshakes en sinds kort ijskoffie. De lekkerste, en echt.ā€