Wethouder Gerdien Rots verdiept zich in de kunst van het lamineren.
Wethouder Gerdien Rots verdiept zich in de kunst van het lamineren. Foto: Pedro Sluiter

Zonneauto Luna 12 van Brunel Solar Team ziet levenslicht in Zwolle

· leestijd 3 minuten Algemeen

(door Gerard Meijeringh)

ZWOLLE – Het Brunel Solar Team van de Technische Universiteit Delft heeft in de loop der jaren heel wat bekendheid verkregen in Nederland. De afgelopen jaren zijn er door het Solar Team heel wat overwinningen geboekt in de race World Solar Challenge, waarbij alle auto’s rijden op zonne-energie. Het is dan ook best speciaal dat de nieuwe auto van het Brunel Solar Team, de Luna 12, wordt gebouwd in Zwolle, al is het wel al de vierde keer. Uiteraard weer met het doel om de World Solar Challenge in oktober winnend af te sluiten.

De bouw van de auto in Zwolle heeft alles te maken met het bedrijf AOC, dat onder andere is gevestigd in Zwolle. “Ze zijn al jaren partner van ons en geven ons heel veel begeleiding en advies hoe je met carbon en hars moet werken en hoe je een auto zo licht mogelijk kunt maken. AOC zorgt daarnaast voor onze hars en carbon. In de eerste weken hebben we al gemerkt hoe fijn het is dat we in Zwolle zitten. We kunnen heel snel communiceren. We kunnen snel bij hen langs of zij bij ons”, vertelt Pepijn Theeuwes. Hij is ‘structural enginer’. “Ik ben verantwoordelijk voor het gehele productieproces. Ik ben degene die de binnenkant van de auto heeft ontworpen.” 

Aardige erelijst

Het Brunel Solar Team is inmiddels een begrip in Nederland. Met steeds maar weer een andere aerodynamische zonneauto, de Luna, is het vizier altijd gericht op de World Solar Challenge, waarbij het team een aardige erelijst heeft opgebouwd met elf eerste plaatsen. Het team wordt voornamelijk gevormd door studenten van de Technische Universiteit in Delft. Dit keer zijn er echter ook twee studenten van Windesheim aan het team, dat bestaat uit achttien personen, toegevoegd. “Zij hebben contacten in de buurt en kennen hier de beschikbare faciliteiten.”

Vertalen naar realiteit

In augustus vorig jaar werd begonnen met de bouw van een nieuwe zonneauto. “Je begint met de brainstormfase. Daarna ga je richting de conceptfase. Er waren drie concepten. Vervolgens moet je een afweging maken en ga je met één ontwerp verder. De hele auto staat in de computer. Nu moeten we dat vertalen naar realiteit. Drie weken geleden zijn we verhuisd naar Zwolle. We zitten in een woonhuis”, aldus Theeuwes.

Gele briefjes

Het is de vierde keer dat de zonneauto van het Solar Team uit Delft wordt gebouwd in Zwolle. Dit keer wordt er op donderdag een officieel tintje aan gegeven met wethouder Gerdien Rots. Het is duidelijk te zien dat er heel wat moet gebeuren. Een bord hangt boordevol met gele takenbriefjes. De studenten zijn een week eerder al begonnen. “Met het maken van de eerste dingen en oefenen met lamineren om zo een goed gevoel te krijgen hoe je dat moet doen.” 

Lamineren

Lamineren is onlosmakelijk verbonden aan het maken van een zonneauto. Lamineren is het leggen van carbon, maar dat is een moeilijke klus. Carbon bestaat uit koolstofvezels en wordt ontzettend veel toegepast in de zonneauto. De kunst is te zorgen voor een goed gewicht en krachtenverhouding. Een hele uitdaging en dan is het fijn als specialisten op dit gebied vlak in de buurt zitten. Gerdien Rots is dat niet, maar ze mag wel de proef op de som nemen, geholpen door de studenten. Ze brengt het er zeker niet slecht vanaf. 

Auto bouwen in veertien weken

De komende tijd kunnen de studenten aan de bak. Eind mei moet alles klaar zijn. Niet alleen in Zwolle wordt gewerkt, waar de studenten de handen uit de mouwen steken. De andere helft van het team werkt in Delft aan het project. Daarnaast krijgt het team hulp van oud-teamgenoten van de Lunar 10 en 11. 

Gaan ze eind mei halen? “Ja. Ik ben verantwoordelijk voor de planning. We bouwen de zonneauto in veertien weken. Is er nog nooit een team geweest die dat sneller heeft gedaan. De Luna 11 is net zo snel gebouwd. We proberen dat te evenaren. En als dat niet lukt, dan is dat ook geen ramp. In Australië hebben we nog tijd genoeg om te testen.”

3022 kilometer door de woestijn

Het Brunel Solar Team vertrekt al op 2 september naar Australië. De start van de race is op 22 oktober in Darwin en eindigt op 29 oktober in Adelaide. Een afstand van 3022 kilometer dwars door de outback van Australië. “Wat ons doel is? Winnen! We willen als eerste aankomen in Adelaide”, besluit Theeuwes.






Gerard Meijeringh